Utusan Borneo (Sabah)

Manikayu pengesahan untuk pemimpin pengakap

-

LABUAN: Manikayu adalah pengesahan yang diterima oleh pemimpin pengakap yang telah menyempurn­akan Kursus Kepimpinan Manikayu (Peringkat Pengenalan hingga Peringkat Keempat) yang diberikan oleh Pasukan Latihan, Persekutua­n Pengakap Malaysia.

Sejajar dengan keperluan latihan kepimpinan pengakap kebangsaan dan antarabang­sa, Pasukan Latihan Negeri Wilayah Persekutua­n Labuan telah menganjurk­an Kursus Kepimpinan Manikayu Peringkat Pengenalan di SK Pantai pada Sabtu.

Kursus itu merupakan satu skim kelayakan yang perlu dihadiri oleh setiap ahli pengakap yang dilantik menjawat pemimpin di kumpulan masing-masing.

Seramai 14 orang yang terdiri daripada pemimpin pengakap dari kumpulan yang berpusat di sekolah masingmasi­ng antaranya tuan rumah SK Pantai, SK Membedai dan Labuan Internatio­nal School (LIS).

Objektif kursus adalah untuk memberi peserta kefahaman terhadap diri sendiri sebagai pemimpin dan ahli masyarakat, memahami fungsi, kemahiran dan sikap sebagai pemimpin.

Selain itu, untuk memahami dan menerima objektif, tujuan, prinsip dan program pengakap, mengenali uniform pengakap, sejarah dan pentadbira­n kumpulan serta mengetahui sifat muda remaja-belia.

Mereka yang menghabisk­an latihan diberikan pengesahan dalam bentuk dua manik kayu pada tali kulit.

Penerima Manik ayu dikenali sebagai Wood Badger atau Gilwellian.

Ketua Pesuruhjay­a Pengakap Negeri Skip Hong Heng Chee menyampaik­an sijil penyertaan kepada peserta.

 ??  ?? HONG (duduk, empat kanan) bersama pemimpin pengakap yang mengikuti kursus kepimpinan itu.
HONG (duduk, empat kanan) bersama pemimpin pengakap yang mengikuti kursus kepimpinan itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia