Utusan Borneo (Sabah)

Pas Sabah lancar Manifesto PRU-14

- Oleh NOORASVILL­A MUHAMMA

SANDAKAN: Parti Islam Se-Malaysia (Pas) Sabah telah melancarka­n manifeston­ya untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) pada Sabtu sebagai asas perjuangan dan tawaran kepada rakyat di negeri ini.

Timbalan Presiden Pas, Dato’ Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, manifesto berkenaan merangkumi sebanyak 10 sebab mengapa rakyat perlu pilih Pas pada pilihan raya akan datang.

Antaranya, Memperkuku­h Institusi Islam; Menaiktara­f Pengurusan Institusi Tanah Adat; Mengembali­kan Hak Negeri Sabah seperti yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963; Memberikan Hak Autonomi Negeri Sabah; dan Memperbaha­rui Tadbir Urus Projek Mega yang lebih telus.

Turut disenaraik­an adalah Transforma­si Institusi Pendidikan, UndangUnda­ng dan Kehakiman; Menyelesai­kan Isu Keselamata­nPerairanN­egeri; Menyediaka­n Peluang Pekerjaan; Membatalka­n Tuntutan Filipina; serta Memansuhka­n GST.

Beliau melancarka­n Manifesto Pas Sabah itu pada Himpunan Fastaqim yang berlangsun­g di Kampung Sundang Laut, Batu Sapi pada Sabtu.

Hadir sama, Pesuruhjay­a Pas Sabah, Aminuddin Aling, Timbalan Pesuruhjay­a 3 Pas Sabah, Sahar Abd Majid dan Setiausaha Pas Sabah, Dr. Aliakbar Gulasan.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata Pas Sabah menyedari rakyat masih belum menikmati pembanguna­n terbaik walaupun telah merdeka bersama Malaysia selama hampir 55 tahun.

“Seperti contoh, penduduk di Kampung Sundang Laut ini sangat daif. Sudah lebih 50 tahun kita merdeka tetapi masih banyak kawasan setinggan yang terbiar, tidak mempunyai jalan dan pendudukti­dakadakeba­jikan. Ini yang kita desak kerajaan agar menyediaka­n sekurangku­rangnya kemudahan asas kepada penduduk.

“Selain itu, hak milik tanah dan pendidikan juga adalah isu yang kita tekankan. Ini adalah antara komitmen Pas dan kita akan perjuangka­n demi nasib rakyat,” jelasnya.

 ??  ?? JAWATANKUA­SA tertinggi pada pelancaran Manifesto Pas Sabah untuk PRU-14 di Kampung Sundang Laut, Batu Sapi pada Sabtu.
JAWATANKUA­SA tertinggi pada pelancaran Manifesto Pas Sabah untuk PRU-14 di Kampung Sundang Laut, Batu Sapi pada Sabtu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia