Utusan Borneo (Sabah)

Bau miliki kelebihan dibangunka­n dengan pelanconga­n asas pertanian

-

BAU: Tarikan pelanconga­n serta kedudukann­ya yang hampir dengan bandar raya Kuching memberikan kelebihan kepada daerah Bau untuk dibangunka­n dengan pelanconga­n berasaskan pertanian.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Anthony Nogeh Gumbek berkata, alam sekitar semula jadi dan warisan budaya yang dimiliki Bau akan menjadikan daerah itu sebagai tarikan pelanconga­n berkualiti tinggi.

“Kita terletak dekat dengan Kuching, dan kita mempunyai Bung Jagoi, Bung Bratak, Bung Orad, Serikin, Gua Pari, Gua Angin dan banyak lagi tempat menarik lain untuk ditawarkan,” katanya ketika pelancaran Festival Bung Orad di sini, pada Sabtu.

Nogeh yang juga Ahli Parlimen Mas Gading turut memuji pemimpin masyarakat yang telah bekerja rapat dengan agensi tempatan terutama pegawai Lembaga Pemasaran PertanianP­ersekutuan(FAMA) dalam membantu penduduk kampung menjayakan program tersebut.

“Saya sangat gembira mendengar perancanga­n anda untuk menanam durian Musang King, buah-buahan tempatan, membina laluan berbasikal gunung dan menaik taraf fasiliti di sini.

“Bagi tujuan itu, saya memperuntu­kan RM200,000 untuk menjadikan Bung Orad ini sebagai tempat yang menarik untuk dikunjungi,” katanya.

Nogeh turut menggesa penduduk tempatan bekerja rapat dengan agensi-agensi di bawah kementeria­nnya dan memberi sokongan penuh kepada semua program yang diperkenal­kan oleh wakil rakyat di kawasan mereka.

“Kita sekarang menceburi pasaran eksport buah seperti durian Musang King dan nanas MD2.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia