Utusan Borneo (Sabah)

Ketua masyarakat harus ambil inisiatif ubah tadbir urus: Masir

-

SRI AMAN: Ketua-ketua masyarakat harus bersikap kreatif, proaktif, inovatif dan berpandang­an jauh dalam membangunk­an kampung dan rumah panjang di kawasan pentadbira­n masing-masing.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Masir Kujat berkata, ciri-ciri tersebut akan memajukan kawasan sekali gus meningkatk­an taraf hidup anak buah mereka.

“Ketua masyarakat harus mengambil inisiatif mengubah tadbir urus agar lebih kreatif sejajar dengan pembanguna­n masa kini.

“Ketepikan cara pentadbira­n lama. Cara baharu mengguntun­gkan semua pihak terutamana anak buah di bawah pentadbira­n mereka,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Nili Lajon, Kampung Muding Jaong UUlu, Sebuyau dekat sini, baru-baru ini.

Masir berkata, ketua masyarakat juga harus mengambil pendekatan berbincang dengan penduduk dan sedia mendengar pendapat mereka untuk manfaat bersama.

“Pendekatan ini akan memastikan perancanga­n dapat dilaksanak­an dengan berkesan,” katanya.

Sementara itu, Masir mengingatk­an ketua masyarakat agar menyediaka­n profil kampung masing-masing untuk tujuan rujukan.

“Profil kampung penting sebagai rujukan Pejabat Residen, Pejabat Daerah serta agensi kerajaan berkaitan,” jelasnya.

Hadir sama Menteri Muda Belia dan Sukan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Balai Ringin Datuk Snowdan Lawan.

Pada majlis itu, M asi r meluluskan peruntukan berjumlah RM100,000 untuk membaiki jalan menuju Rumah Nili, manakala JKKK dan Biro Wanitanya masing-masing diagihkan peruntukan RM10,000 dan RM5,000 bagi 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia