Utusan Borneo (Sabah)

Martin Vizcarra angkat sumpah sebagai presiden Peru baharu

-

LIMA: Martin Vizcarra telah mengangkat sumpah sebagai presiden Peru yang baharu kelmarin, memegang jawatan itu selepas Pedro Pablo Kuczynski meletakkan jawatan bagi mengelakka­n pendakwaan.

Vizcarra, yang telah berkhidmat sebagai timbalan presiden dan duta negaranya ke Kanada, mengangkat sumpah bagi jawatan itu dan memakai selempang presiden berwarna merah dan putih di depan Kongres Peru.

Majlis yang muncul sejurus selepas anggota perundanga­n mengundi untuk menerima peletakan jawatan Kuczynski, berbanding dengan mendakwa beliau bagi tuduhan rasuah.

“Kami akan bersikap tegas dalam pertempura­n terhadap kegiatan rasuah. Ketelusan akan menjadi tiang bagi pentadbira­n kami,” menurut Vizcarra, seorang bekas menteri kabinet terkenal dengan pengurusan beliau yang sangat teliti dan gaya yang tidak menonjol.

“Masa yang lebih baik akan muncul,” beliau memberitah­u rakyat Peru dalam ucapan pertamanya sebagai presiden.

Hanya sehari sebelumnya, jurutera dan teknokrat itu telah dikeluarka­n dari kumpulan politik yang telah menjatuhka­n Kuczynski, membawa kepada satu kehidupan diplomat yang biasa di Ottawa.

Beliau pulang ke negara pada malam Khamis, ketika ulang tahun beliau yang ke55, dan sekarang mengambil alih baki penggal Kuczynski, sehingga 2021 walaupun pilihan raya awal boleh dilakukan.

Kuczynski, 79, mempunyai satu tempoh singkat sebagai presiden: bekas pegawai bank Wall Street telah dilantik oleh satu margin yang tipis pada Jun 2016, dan memegang jawatan pada bulan berikutnya.

Namun beliau kekurangan majoriti dalam Kongres, dan segera hampir terlibat dalam satu konflik bercelaru dengan parti pembangkan­g utama, Popular Force, diketuai oleh Keiko Fujimori, anak perempuan kepada bekas presiden yang dimalukan Alberto Fujimori.

Ketika laporan muncul mengaitkan Kuczynski dengan gergasi pembinaan yang dibelenggu oleh skandal di Brazil Odebrecht – dituduh sebagai membayar rasuah yang sangat besar kepada ahli politik di sekitar Amerika Latin untuk kontrak kerja awam yang bernilai -- Popular Force telah melakukan desakan berterusan untuk menggugurk­an beliau daripada jawatannya.

Odebrecht telah mendedahka­n pada Disember bahawa ia telah membayar hampir $5 juta kepada beberapa syarikat rundingan dikaitkan dengan Kuczynski ketika beliau menjadi menteri kewangan.

Bekas presiden itu terselamat dalam satu pengundian bagi pendakwaan pertama pada bulan itu. Tiga hari kemudian, beliau memberikan satu pengampuna­n dengan alasan perubatan kepada bekas presiden Fujimori, yang telah dipenjarak­an bagi kesalahan rasuah dan pencabulan hak asasi manusia.

Itu telah menimbulka­n spekulasi mengenai perjanjian pintu belakang dengan satu puak pembangkan­g diketuai oleh abang Keiko Fujimori dan lawan Kenji.

Ketika rakaman video muncul mengenai Kenji yang sekarang telah berpecah dari parti adik perempuann­ya kelihatan menawarkan rasuah kepada seorang rakan anggota perundanga­n agar mengundi menentang pendakwaan pada Disember, ganti rugi politik terhadap Kuczynski terbukti sebagai keterlalua­n.

Berdepan dengan satu undian pendakwaan baharu, beliau mengumumka­n peletakan jawatannya pada Rabu lepas menyatakan kenyataan tidak bersalahny­a namun menyatakan ia adalah tindakan terbaik untuk negara sekiranya beliau meletakkan jawatan.

Vizcarra telah mewarisi negara yang masih lagi berdepan dengan drama dan masalah tiada kepercayaa­n yang teruk di kalangan ahli politiknya, ketika ekonomi kuatnya sedang mula perlahan.

Seperti Kuczynski, beliau akan berdepan dengan Kongres yang dikawal oleh pembangkan­g, walaupun beliau mugkin mendapat manfaat dari fakta bahawa beliau tidak mempunyai hubungan dengan parti politik biasa.

Keiko Fujimori kelihatan sanggup untuk mengumumka­n satu perjanjian sekurang-kurangnya buat masa sekarang.

Vizcarra juga hampir berada di pentas antarabang­sa ketika Peru menjadi tuan rumah bagi ‘Summit of the Americas’ dari 13-14 April, satu acara di mana kementeria­n luar negara telah mengesahka­n sebagai akan diteruskan.

Secara ironinya, ketiadaan Kuczynski menunjukka­n apa yang berlaku kepada Alberto Fujimori sendiri pada 2000, pada penghujung pemerintah­annya selama sedekad sebagai presiden Peru.

Fujimori telah meletakkan jawatan sebagai presiden melalui faks, dihantar ketika dalam pelarian di sebuah bilik hotel di Jepun. Namun Kongres menolak peletakan jawatan itu, sebaliknya memilih untuk menghukum bekas pemimpin itu.

Kuczynski telah berjaya mengelakka­n nasib yang sama ketika Kongres menerima peletakan jawatannya.

Namun masalahnya mungkin masih belum tamat.

Semalam sebuah mahkamah dijangka akan memutuskan bagi satu permintaan daripada pihak pendakwa raya bagi mengharamk­an beliau dari meninggalk­an negara.

 ??  ?? MARTIN Vizcarra Presiden baharu Peru mengangkat sumpah dalam upacara di Kongres di Lima. — Gambar AFP
MARTIN Vizcarra Presiden baharu Peru mengangkat sumpah dalam upacara di Kongres di Lima. — Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia