Utusan Borneo (Sabah)

Isu tanah Ijok: Empat bebas reman, seorang disambung

-

PUTRAJAYA: Mahkamah Majistret Putrajaya pada Rabu membebaska­n empat individu termasuk seorang yang bergelar ‘Datuk’ yang direman empat hari sebelum ini berhubung kes penjualan tanah milik kerajaan Selangor di mukim Ijok.

Menurut jurucakap Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Majistret Atiqah Abu Hassan memerintah­kan keempatemp­at mereka dibebaskan dengan setiap seorang dikenakan jaminan SPRM RM25,000 dengan dua penjamin.

Keempat-empat mereka yang berusia 34 hingga 65 tahun terbabit adalah tiga pengarah syarikat dan seorang yang bergelar ‘Datuk’ yang sebelum ini direman empat hari bermula Ahad bagi membantu siasatan kes berkenaan.

Dalam pada itu, mahkamah yang sama hari ini turut memerintah­kan tempoh reman seorang pengarah syarikat berusia 53 tahun bergelar ‘Datuk’ disambung dua hari lagi mulai hari ini.

Sebelum ini pengarah syarikat berkenaan direman selama tujuh hari yang berakhir hari ini bagi membantu siasatan SPRM berhubung kes sama.

Ketua Pesuruhjay­a SPRM Tan Sri Dzulkifli Ahmad sebelum ini dilaporkan berkata siasatan pihaknya merangkumi penerimaan bayaran menerusi transaksi wang kira-kira R M 200 juta kepada lima syarikat iaitu masing-masing menerima lebih kurang RM68 juta, RM62 juta, RM42 juta, RM16.5 juta dan RM8.5 juta.

Penjualan tanah seluas 880 hektar kepada syarikat pemaju swasta pada harga R M 1.18 bilion di mukim Ijok itu menimbulka­n banyak kontrovers­i selain turut dipersoalk­an pelbagai pihak, termasuk peneroka. Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia