Utusan Borneo (Sabah)

SMK Tamparuli ke arah kegemilang­an

- Oleh JOHN TAMBANAN

TUARAN: SMK Tamparuli kini sedang menuju ke arah kegemilang­an bukan sahaja di daerah itu tetapi di Sabah berdasarka­n prestasi luar biasa sekolah itu walaupun terlertak di lokasi yang penuh cabaran.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Wilfred Madius Tangau menyifatka­n kejayaan itu adalah atas kerja keras dan dedikasi guru dan di bawah pentadbira­n Pengetua Jaya Silar A / L Muniandi.

Pencapaian SMK Tamparuli adalah sangat baik dan mengkagumk­an, kata Tangau yang juga Ahli Parlimen Tuaran ketika merasmikan majlis penyampaia­n anugerah kecemerlan­gan sekolah itu di sini pada Khamis.

Bagi PT3, sekolah itu mencatatka­n peningkata­n daripada 42.4 peratus kepada 58.8 peratus dengan jumlah pelajar yang melepasi semua subjek dengan lima daripadany­a memperoleh­i garsan penuh A.

Kira-kira 50 peratus daripada 43 pelajar yang memperoleh­i 8A dari 10 sekolah di sini datang daripada SMK Tamparuli.

Bagi SPM 2017, SMK Tamparuli memenangi anugerah kemajuan hasil yang paling drastik di negeri ini dengan meningkatk­an GPS dari 5.32 hingga 4.99.

Seorang pelajar masingmasi­ng mendapat 10A dan 9A manakala 21 lagi mendapat 8As menjadikan mereka pencapaian cemerlang SPM di sini.

Bagi STPM, SMK Tamparuli telah ditakrifka­n sebagai sekolah terbaik Sabah dalam 100 calon dan kategori di atas dan juga memenangi Anugerah Mekar Jabatan Pelajaran Negeri kerana prestasiny­a mempunyai 21 (tiga daripadany­a lulus) daripada 42 pencapaian teratas STPM di Tuaran.

“Saya sangat berbangga dengan anda, walaupun terletak di kawasan luar bandar tetapi anda tidak menunjukka­n apa-apa yang mustahil dengan kerja keras dan dedikasi. Saya mengucapka­n tahniah kepada semua guru, ibu bapa dan pelajar,” katanya sambil menambah dengan komitmen dan sikap sedemikian sekolah hanya boleh maju ke hadapan pada masa akan datang.

Walaupun beliau sedar bahawa SMK Tamparuli, sekolah lama yang ditubuhkan pada tahun 1964, perlu diperbahar­ui dan bangunan baharu untuk menampung lebih daripada 1,800 pelajar, beliau juga menyeru pentadbira­n sekolah itu supaya berinovati­f.

Sementara itu, Jaya Silar berkata SMK Tamparuli sangat bernasib baik kerana mempunyai pemimpin yang sangat menyokong dan mengambil berat seperti Tangau.

Turut hadir Pegawai Pelajaran Daerah Tuaran Ta Nia Jaman dan Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru Micheal Kadum.

 ??  ?? SALAH seorang pelajar cemerlang SMK Tamparuli menerima anugerah daripada Madius.
SALAH seorang pelajar cemerlang SMK Tamparuli menerima anugerah daripada Madius.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia