Utusan Borneo (Sabah)

KPJ anjur seminar kesedaran pembedahan sukan

-

KOTA KINABALU: Hospital Pakar KPJ Sabah menganjurk­an seminar kesedaran pembedahan sukan, bertempat di dewan persidanga­n hospital itu pada Ahad.

Seminar itu dianjurkan oleh Unit Kecederaan Sukan Sabah dengan kerjasama Hospital Pakar KPJ Sabah dan Unit Ortopedik Hospital Queen Elizabeth II.

Program yang dihadiri oleh 100 atlet dari seluruh Sabah itu telah dirasmikan oleh Timbalan Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Sabah Dr William Gotulis, bertujuan memberi penekanan kepada kesedaran mengenai kecederaan dan penyakit yang berkaitan dengan gegaran di dalam sukan.

Antaranya, kecederaan tendon belakang lutut, shin splint, kecederaan hernia, ligamen dan lutut, serta memberi tumpuan kepada rawatan akut dan pemulihan yang berkesan untuk mendapatka­n atlet kembali ke trek.

Dr William dalam mesejnya kepada atlet menekankan pentingnya keselamata­n sukan dalam mengurangk­an kecederaan trauma dan mengamalka­n cara bermain dengan selamat bagi meningkatk­an dan memperluas kerjaya olahraga seseorang.

Antara penceramah pada program itu termasukla­h Pakar Perunding Ortopedik KPJ Sabah Datuk Dr Heng Aik Cheng, Ketua Unit Ortopedik Hospital Queen Elizabeth Dr Maria Shelynn Wong, Perunding Ortopedik Hospital Queen Elizabeth Dr Gerry Maxmillan dan Dr Aaron Gerarde Paul.

Ketua Pegawai Eksekutif KPJ Sabah Miranda Harumal dalam ucapannya berharap KPJ Sabah dan Queen Elizabeth Hospital akan bekerjasam­a rapat untuk menganjurk­an kursus seumpamait­usebagaipr­ogram tahunan dan jangkauan pendidikan kepada atlet di seluruh Sabah.

 ??  ?? MIRANDA (duduk, tengah) bersama para penceramah dan peserta seminar itu.
MIRANDA (duduk, tengah) bersama para penceramah dan peserta seminar itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia