Utusan Borneo (Sabah)

Tatapan generasi akan datang

Muzium Negeri terima 35 aset perubatan klasik

- Oleh YAP SIONG HAN

KOTA KINABALU: Semua aset perubatan klasik hospital dan klinik di negeri ini mempunyai nilai sentimenta­l sejarah yang wajar diperlihar­a bagi manfaat generasi akan datang.

Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Seri Panglima Masidi Manjun berkata, aset-aset seumpamany­a wajar dipamerkan dalam Muzium Negeri untuk tatapan orang tempatan dan juga pelancong luar.

“Pada hari ini, sebanyak 35 aset perubatan klasik akan dihadiahka­n kepada muzium untuk dijadikan sebahagian daripada koleksi.

“Saya menyokong penuh penganjura­n pameran seperti ini dan semoga usaha seumpamany­a diteruskan di masa hadapan,” katanya ketika merasmikan Pameran Aset Klasik Perubatan Borneo Utara di Kompleks Muzium Sabah pada Selasa.

Teks ucapannya disampaika­n oleh Setiausaha Tetap Kementeria­n Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datu Rosmadi Datu Sulai.

Sementara itu, Pengarah Kesihatan Negeri Sabah Datuk Dr Christina Rundi berkata, pameran sedemikian sebenarnya sudah lama dilaksanak­an pihaknya di hospital dan klinik seluruh Sabah.

Katanya, pameran seumpamany­a dapat memberikan gambaran keadaan perubatan dan wad rawatan kepada setiap pengunjung.

Dalam majlis yang sama, satu memorandum persefaham­an (MoU) telah dimeterai antara Jabatan Kesihatan Negeri Sabah dan Muzium Negeri Sabah.

Hadir sama di majlis itu ialah Pengarah Muzium Negeri Sabah Mansur Asun.

 ??  ?? CHRISTINA (dua kiri) dan Mansur (kanan) menunjukka­n dokumen MoU sambil diperhatik­an oleh Rosmadi (tengah).
CHRISTINA (dua kiri) dan Mansur (kanan) menunjukka­n dokumen MoU sambil diperhatik­an oleh Rosmadi (tengah).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia