Utusan Borneo (Sabah)

Program Kedai Kampong mula beroperasi di Kg Melayu Bumiputera

-

SANDAKAN: Program Kedai Kampong yang dilaksanak­an di Kampung Melayu Bumiputera adalah salah satu program baharu yang dilancarka­n oleh Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Raymond Tan Shu Kiah dan telah mula beroperasi pada Selasa.

Program Kedai Kampong bertujuan memperkasa­kan peniaga runcit kecil supaya mereka dapat menjual keperluan asas pada harga yang lebih berpatutan dan kepentinga­n diberikan kepada barangan yang tiada GST.

Melalui program ini, para peniaga kecil-kecilan akan dipilih oleh Jawatankua­sa DUN Tanjung Papat supaya dapat mengembang­kan perniagaan mereka di samping dapat membantu penduduk kampung dalam mengurangk­an kos sara hidup dengan menawarkan keperluan asas pada harga berpatutan.

Dengan adanya kedai seumpamany­a, penduduk setempat sudah tidak perlu turun ke bandar hanya untuk membeli keperluan asas kerama ada ditawarkan oleh peniaga di kampung berkenaan.

Antara produk tanpa GST yang dijual di setiap premis Program Kedai Kampong ialah Mui Tong Yi Mee Kuning (RM1.80 per pek), B i h o Bihun( R M 1.60 per pek ), Kopi Cap Lampu (RM0.55), Sabah Tea (RM3.90) dan juga Magis Cook Garam (RM1.20).

Program Kedai Kampong mendapat sambutan yang begitu memberangs­angkan dan dapat diterima baik oleh pendudukse­tempatKamp­ung Melayu Bumiputera melalui tinjauan yang dilakukan oleh Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat Tanjung Papat Wong Chee Kiat.

 ??  ?? WONG bersama salah seorang peniaga yang menjalanka­n operasi Kedai Kampong.
WONG bersama salah seorang peniaga yang menjalanka­n operasi Kedai Kampong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia