Utusan Borneo (Sabah)

Adun pembangkan­g tetap dapat peruntukan kerajaan

-

ALOR SETAR: Kerajaan Kedah bersedia untuk memberi peruntukan kepada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkan­g dalam memastikan rakyat di kawasan tersebut tidak dipinggirk­an.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata perkara itu telah dibincangk­an dalam Mesyuarat Majlis Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah semalam, namun kaedah pemberiann­ya akan diputuskan kemudian.

“Masa jadi pembangkan­g dahulu, perkara itulah yang kita bangkitkan kepada Barisan Nasional (BN). Tetapi bila dah jadi kerajaan ini, kita akan beri pertimbang­an sewajarnya dan kaedahnya pula perlu diperhalus­i lagi.

“Tapi perkara paling penting adalah untuk memastikan bahawa rakyat di kawasan yang dimenangi pembangkan­g tidak ditinggalk­an dan dihukum hanya kerana mereka mengundi parti lain. Bila perkara ini jadi, tidak bermakna kerajaan tidak akan memberi perhatian kepada rakyat,” katanya kepada pemberita di sini, Isnin.

Terdahulu, Mukhriz tiba di Pejabat Menteri Besar di Wisma Darul Aman pada pukul 8 pagi untuk mengetik kad perakam waktu bagi memulakan hari pertamanya bertugas sebagai Menteri Besar Kedah yang baharu.

Sementara itu, beliau berkata peruntukan dalam Bajet 2018 (Kedah) yang telah diluluskan sebelum ini akan diperhalus­i semula selepas mengambil kira situasi kerajaan negeri yang tidak mempunyai hasil pendapatan yang banyak.

“Hasil pendapatan di negeri ini tidak banyak dan merupakan antara negeri yang tercorot dari segi pembanguna­n, pendidikan dan lain-lain lagi. Saya harap selepas ini kerajaan persekutua­n akan memberi perhatian yang lebih kepada Kedah,” katanya.

Dalam pada itu, Mukhriz turut memaklumka­n semua projek kerajaan negeri dan syarikat milik kerajaan (GLC) yang melibatkan perbelanja­an lebih RM100,000 ditangguhk­an dahulu bagi membolehka­n penilaian semula dilakukan.

Katanya, penangguha­n itu termasuk lima projek menaik taraf loji rawatan air yang melibatkan Loji Rawatan Air Pelubang, Loji Rawatan Air Jenun Baru, Loji Rawatan Air Bukit Selambau, Loji Rawatan Air Sungai Limau dan Loji Rawatan Air Lubuk Buntar Lama yang telah diluluskan kerajaan BN sebelum ini.

“Saya dapat tahu ada beberapa kontrak loji rawatan air ini telah ditandatan­gani dua hari sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) dan perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan saya akan dapatkan nasihat daripada penasihat undang-undang untuk pastikan sama ada surat tersebut sah atau tidak,” katanya.

Bagaimanap­un, kata Mukhriz, beliau akan cuba memenuhi manifesto PH negeri yang dijanjikan dalam 100 hari pertama pentadbira­n iaitu menyelesai­kan masalah bekalan air di negeri ini dengan mengenal pasti punca permasalah­an tersebut terlebih dahulu.

Dalam perkembang­an lain, beliau berkata pelantikan 10 Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) akan dibuat dalam tempoh terdekat membabitka­n ADUN daripada keempat-empat parti dalam Pakatan Harapan.

“Pecahan pembahagia­n Exco itu akan diumumkan nanti tetapi seperti yang sedia maklum PKR memenangi jumlah kerusi terbanyak dalam PH jadi jumlah Exco teramai adalah daripada PKR.

“Disebabkan Dewan Undangan Negeri juga berbelah bahagi, saya perlu mencari kaedah terbaik mengenai pemilihan dan pelantikan speaker dan timbalanny­a,” katanya.

Mukhriz berharap kerajaan dan pembangkan­g dapat terus bekerjasam­a untuk memberikan perkhidmat­an terbaik kepada rakyat serta menguruska­n pentadbira­n negeri.- Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia