Utusan Borneo (Sabah)

Guna teknologi digital untuk mempromosi­kan silat

-

MIRI: Golongan belia yang merupakan pelapis, pejuang dan penyambung warisan seni silat digesa mengaplika­sikan teknologi digital sebagai wadah mempromosi ilmu dan seni persilatan.

Menteri Pelanconga­n, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata perkara itu perlu agar ilmu persilatan dapat disebarkan dengan mudah dan meluas ke merata benua. “Kecanggiha­n teknologi bukan hanya membantu membangun dan menyemarak­kan seni persilatan malah memperkena­l seni budaya kita kepada masyarakat luar.

“Ini memberi peluang kepada mereka mempelajar­i, memahami dan menghormat­i asas dan nilai bagaimana bangsa kita dibangunka­n,” katanya pada Majlis Malam Jasamu Dikenang dan Sambutan 30 Tahun Rumpun Silat Sarawak Wilayah Miri (RSSWM) di sini, baru-baru ini.

Turut hadir Timbalan Presiden Rumpun Silat Sarawak (RSS) Fazzrudin Abdul Rahman, Pengerusi RSSWM Ismawi Kederi, Menteri Muda Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak Rosey Yunus, Penaung RSSWM Ripin Lamat, Ahli Parlimen Sibuti Lukanisman Awang Sauni dan tetamu lain.

Jelas beliau, negara bukan hanya membangun dari segi kemajuan sains dan teknologi malah tetap mengekalka­n nilai-nilai budaya yang menjadi lambang kebanggaan dan adat resam bangsa.

“Dengan usaha ini kita berharap seni mempertaha­nkan diri ini tidak lapuk dek hujan dan tidak kering dek panas serta tidak pupus ditelan zaman.

 ??  ?? KARIM (dua kiri) selesai mencium keris sebagai tanda simbolik merasmikan majlis tersebut.
KARIM (dua kiri) selesai mencium keris sebagai tanda simbolik merasmikan majlis tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia