Utusan Borneo (Sabah)

REHDA gesa pendekatan holistik untuk tangani isu perumahan

Isu perumahan mampu miliki, kenaikan kos pematuhan belum selesai

-

KUALA LUMPUR: Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) menggesa kerajaan baharu Pakatan Harapan untuk mengambil pendekatan yang lebih holistik ke arah menangani beberapa isu yang belum selesai, termasuk perumahan yang mampu dimiliki dan kenaikan kos pematuhan.

Presiden, Datuk Seri Fateh Iskandar Mohamed Mansor berkata, organisasi itu kini menunggu pengumuman menteri perumahan yang baharu, yang beliau percaya, akan bekerjasam­a rapat dengan penggiat industri dalam mencari penyelesai­an bagi meningkatk­an industri tersebut.

“Kami memuji manifesto Pakatan Harapan mengenai perumahan yang mengandung­i beberapa cadangan yang diminta oleh REHDA.

“Sekarang adalah tanggungja­wab semua wakil yang dipilih untuk menunaikan janji pilihan raya mereka kepada rakyat. Harapan semakin meningkat agar kerajaan baru meningkatk­an daya saing negara dengan meningkatk­an keseluruha­n sistem penyampaia­n dan kecekapan.

“Usaha untuk mencapai matlamat ini adalah baik bagi ekonomi dan memperbaik­i imej kita sebagai destinasi pelaburan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Di antara janji-janji Pakatan Harapan ialah pewujudan skim pinjaman perumahan khas yang disesuaika­n untuk golongan belia yang ingin membeli hartanah pertama, menubuhkan Majlis Perumahan Mampu Milik Nasional dan memperluas­kan skim sewa untuk memiliki di peringkat nasional, melalui kerjasama dengan bank perdaganga­n dengan membolehka­n skim seperti itu diperkenal­kan di pasaran utama dan sekunder.

Fateh Iskandar juga mengucapka­n tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad atas pelantikan­nya sebagai perdana menteri ketujuh. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia