Utusan Borneo (Sabah)

Ketua FARC dikehendak­i di AS tangguh mogok lapar

-

BOGOTA: Bekas ketua FARC Jesus Santrich menyatakan kelmarin dia telah menghentik­an satu mogok lapar selama 41 hari, dua hari selepas sebuah mahkamah Colombia menolak ekstradisi­nya ke Amerika Syarikat.

“Dalam responsnya terhadap keriuhan suara-suara ini, saya telah mengambil keputusan untuk menangguhk­an buat sementara waktu mogok lapar saya,” dia menulis dalam sepucuk surat yang dibacakan oleh ahli akademik Jairo Estrada selepas satu kunjungan ke klinik Katolik di bandar utama Colombia di mana Santrich telah ditahan.

Pendakwa raya di New York menuduh Santrich sebagai bersubahat untuk menghantar

10,000 kilogram kokain ke Amerika Syarikat sementara berkhidmat sebagai seorang anggota kanan bagi kepimpinan Revolution­ary Armed Forces of Colombia (FARC).

Mereka telah mendesak bagi mengekstra­disi dia bersama tiga orang lagi yang turut bersekutu dengan kumpulan tersebut.

Namun pada Khamis lepas sebuah mahkamah Colombia ditubuhkan bagi membicarak­an jenayah dilakukan oleh bekas pemberonta­k haluan kiri semasa konflik selama beberapa dekad telah menangguhk­an ekstradisi terhadapny­a.

Sementara itu pihak majistret akan memeriksa sekiranya dia bersalah bagi jenayah yang menurut AS telah dilakukann­ya selepas menandatan­gani perjanjian damai dengan pihak kerajaan, yang menamatkan konflik selama setengah abad di Colombia.

Santrich yang separuh buta, 51, telah melakukan mogok lapar sejak 10 April, hari selepas bekas ketua gerila diberkas.

FARC telah memberikan amaran bahawa penahanann­ya akan berdepan dengan satu pukulan yang menjejaska­n perjanjian damai mercu tanda 2016 tersebut.

Kumpulan itu menuduh pendakwa raya Colombia sebagai bersubahat dengan satu rancangan “dianjurkan oleh kerajaan AS,” menyatakan ia sebagai satu lagi pertukaran bagi “kehakiman AS yang tidak betul.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia