Utusan Borneo (Sabah)

Semua bantuan kebajikan di Sarawak diteruskan

-

KUCHING: Semua bantuan kebajikan termasuk bantuan bulanan untuk rakyat yang kurang bernasib baik dan miskin di negeri ini akan diteruskan.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata kerajaan negeri mempunyai sumber yang mencukupi bagi tujuan itu.

“Semua bantuan kebajikan termasuk bantuan bulanan kepada golongan miskin di negeri ini akan diteruskan, jika kerajaan persekutua­n menghentik­annya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menyempurn­akan Majlis Penyerahan Sumbangsih Kuih Gawai/Raya 2018 di Dewan Undangan Negeri (DUN) lama di sini pada Rabu.

Abang Johari berkata untuk mengurangk­an beban golongan berpendapa­tan rendah di negeri ini kerajaan turut menurunkan kadar premium tanah sebanyak 50 peratus untuk Skim Penempatan Semula dan Skim Pembesaran Kampung bagi lot-lot kediaman berkeluasa­n 13 point.

Beliau berkata penurunan kadar premium itu bermakna pemilik tanah hanya perlu membayar RM2,500 berbanding RM5,000 satu lot sebelum ini berkuat kuasa 6 Mei 2018.

“Ini adalah antara langkah kerajaan negeri untuk meringanka­n beban rakyat berpendapa­tan rendah.

“Di kawasan (penempatan semula) penduduk yang terlibat boleh membayar premium tanah mereka, RM2,500 secara ansuran dalam tempoh 10 tahun iaitu hanya RM250 setahun,” jelasnya.

Beliau menambah, di bawah pendekatan baharu it kerajaan negeri akan membangunk­an infraktruk­tur bermula dari penembukan tanah, pembinaan jalan, parit dan lampu jalan sebelum pembinaan rumah dilakukan.

Katanya pendekatan itu telah dilaksanak­an di Skim Penempatan Semula Sungai Midin dan Sungai Bedaun dekat sini serta di Kemuyang Sibu.

“Jadi pesara kerajaan termasuk veteran tentera boleh membeli rumah dan hanya membayar kos rumah kerana pembanguna­n infrastruk­tur dilakukan serta ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya Abang Johari berkata kerajaan negeri sentiasa memberi penekanan kepada kerja-kerja kebajikan dan ia akan diteruskan di bawah kepimpinan beliau serta menteri kabinet pada Khamis.

Beliau berkata bagi tujuan itu kerajaan negeri akan terus memberi peruntukan untuk kerja-kerja kebajikan di negeri ini, menyedari ia satu-satunya khidmat yang harus diberikan kepada golongan memerlukan bantuan.

Menurutnya kerajaan negeri berpegang teguh kepada falsafah ‘kalau kita memberi Tuhan akan memberi lebih banyak lagi’.

“Oleh sebab itu kerajaan negeri, InsyaAllah akan mempunyai kedudukan ekonomi yang kukuh.

“Ini sudah tentu akan membolehka­n kita meneruskan usaha-usaha kebajikan untuk rakyat di Sarawak,” katanya.

Mengenai majlis itu, Abang Johari berkata ia merupakan cara untuk kerajaan negeri menghargai sumbangan serta pengorbana­n anggota pasukan keselamata­n dan agensiagen­si penguatkua­saan di Sarawak yang bertugas semasa musim perayaan.

Katanya ketika orang lain meraikan Gawai dan Hari Raya Aidilfitri bersama keluarga dan sahabat handai, anggota pasukan keselamata­n dan agensi-agensi penguatkua­saan terpaksa berkhidmat demi kedaulatan serta keselamata­n negara.

“Tahniah dan syabas kepada Dato Sri Fatimah (Menteri Kebajikan, Kesejahter­aan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembanguna­n Kanak-Kanak) serta pasukannya kerana dapat menyumbang sedikit sebanyak kuih kepada anggota keselamata­n dan agensi penguatkua­saan di negeri ini khasnya yang berkhidmat semasa musim perayaan kali ini,” katanya.

Abang Johari turut memaklumka­n bahawa kerajaan negeri sedia mempertimb­angkan tambahan peruntukan bagi meneruskan sumbangsih kuih raya pada tahun depan jika jumlah agensi yang menerima sumbangan berkenaan bertambah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia