Utusan Borneo (Sabah)

YNJ komited membantu

Meletakkan penyaluran bantuan kepada golongan kurang berkemampu­an sebagai asas penubuhann­ya

-

KENINGAU: Yayasan Nur Jauhar (YNJ) komited membantu golongan memerlukan walaupun penaungnya tidak lagi memegang jawatan Yang Dipertua Negeri.

Pengerusi YNJ Mejar Kehormat Al Hambra Tun Juhar menjelaska­n badan amal itu meletakkan penyaluran bantuan kepada golongan kurang berkemampu­an sebagai asas penubuhann­ya sejak tahun 2012.

“Yayasan ini ditubuhkan untuk memikul tanggungja­wab mencari dana serta menyalurka­n sumbangan kepada golongan yang memerlukan di seluruh daerah.

“Sumbangan yang kita hulurkan memang tidak sebesar mana, tetapi bagi golongan ini sedikit wang tunai serta barang keperluan dapur amat membantu untuk mengurangk­an beban mereka.

“Kita yakin dapat meneruskan program ini selagi kita berusaha dengan niat untuk menolong orang susah, bahkan walaupun penaung YNJ tidak lagi memegang jawatan seperti hari ini,” ujarnya.

Jelas Al Hambra, program YNJ bukan sekadar masuk kampung dan menyampaik­an sumbangan semata-mata, tetapi juga membawa mesej kemanusiaa­n tanpa mengira pangkat, keturunan dan agama.

“Kehadiran penaung atau penasihat YNJ menyampaik­an sendiri sumbangan dilihat telah memberi kesan yang mendalam kepada penerima. Mereka lebih bermotivas­i meneruskan kehidupan setelah diberikan kata-kata semangat,” katanya.

Tambahnya, sehingga kini lebih 3,000 penerima telah mendapat manfaat termasuk masyarakat di kawasan pedalaman.

Terbaharu, YNJ sedang merangka lawatan serta penyampaia­n sumbangan kepada beberapa penerima lagi yang telah dikenalpas­ti di Long Pasia menjelang September nanti.

Beliau menyatakan keyakinan serta pendirian itu ketika ditemui pada Program Ziarah Kasih di tiga kampung di sini pada Ahad.

Hadir sama, Penasihat YNJ Toh Puan Norlidah RM Jasni, Ketua Polis Daerah DSP Ahmad Jawilah dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Dakwah Jabatan Hal Ehwal Islam Negeri Sabah (Jheains) Zaloha Ahmad.

“Sumbangan yang kita hulurkan memang tidak sebesar mana, tetapi bagi golongan ini sedikit wang tunai serta barang keperluan dapur amat membantu untuk mengurangk­an beban mereka.

MEJAR KEHORMAT AL HAMBRA TUN JUHAR Pengerusi YNJ

 ??  ?? NORLIDAH menyentuh pipi salah seorang anak kepada Ahmad Albab Jakariah (kiri).
NORLIDAH menyentuh pipi salah seorang anak kepada Ahmad Albab Jakariah (kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia