Utusan Borneo (Sabah)

Hampa setelah lima kali pohon bantuan PPR, e-Kasih

-

KENINGAU: Entah di mana silapnya, Minuk Ensos, 38, telah lima kali memohon bantuan Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan e-Kasih, hingga kini hampa.

Dia yang bekerja kampung dengan pendapatan sekitar RM200 sebulan menafkahi isteri, Hawani Jiman, 32, serta lima anak masih kecil telah mengemukak­an permohonan sejak tahun 2014 lagi tetapi ibarat menunggu bulan jatuh ke riba.

Demikian luahnya ketika ditanya mengenai rumahnya yang usang kepada rombongan Yayasan Nur Jauhar (YNJ) di Kg Bandukan, pada Ahad.

Bagaimanap­un, dia melahirkan rasa syukur dan setinggi penghargaa­n kepada isteri Yang Dipertua Negeri, Toh Puan Norlidah RM Jasni yang hadir serta menyampaik­an sumbangan kepada keluargany­a.

“Syukur dan terima kasih kepada isteri TYT dan Yayasan Nur Jauhar, sekurang-kurangnya pada hari ini, saya yakin masih ada pihak yang prihatin terhadap nasib rakyat miskin seperti saya.

“Dengan sumbangan ini, dapatlah saya dan isteri menyediaka­n keperluan anak-anak untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang,” katanya dengan gembira.

Turut menerima sumbangan, rakan sekampungn­ya Nurhidayah Manap, 46, yang bergantung kepada pendapatan suami sebagai petani dengan lima anak masih bersekolah serta Ahmad Albab Jakariah, 39, bekerja sendiri.

Selain itu, Norlidah yang diiringi Pengerusi YNJ Al Hambra Tun Juhar juga mengunjung­i enam lagi rumah masing-masing lima di Kamoung Jaya Baru dan sebuah di Kampung Sinar Jaya pada Ahad.

Mereka terdiri daripada Sherina Janady, Suzila Ebit, Marius Surop, Rasinin Rasimin, Kasundim @Jatiah Sungai dan Matiau @Azman Rajubin.

 ??  ?? SUZILA (dua dari kiri) di Kg Jaya Baru turut menerima sumbangan YNJ.
SUZILA (dua dari kiri) di Kg Jaya Baru turut menerima sumbangan YNJ.
 ??  ?? KELUARGA Matiau @ Azman Rajubin merakamkan gambar kenangan bersama Toh Puan Norlidah.
KELUARGA Matiau @ Azman Rajubin merakamkan gambar kenangan bersama Toh Puan Norlidah.
 ??  ?? KASUNDIM ketika menerima sumbangan YNJ daripada Norlidah di Kg Jaya Baru.
KASUNDIM ketika menerima sumbangan YNJ daripada Norlidah di Kg Jaya Baru.
 ??  ?? MARIUS (dua dari kiri) mewakilkan isterinya untuk menerima sumbangan YNJ daripada Norlidah (kanan).
MARIUS (dua dari kiri) mewakilkan isterinya untuk menerima sumbangan YNJ daripada Norlidah (kanan).
 ??  ?? MINUK bersama Hawani serta anak-anak.
MINUK bersama Hawani serta anak-anak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia