Utusan Borneo (Sabah)

Kerja baik-pulih, naik taraf Pasar Besar Seremban siap Januari 2019

-

SEREMBAN: Kerja-kerja baik-pulih dan naik taraf tingkat atas Pasar Besar Seremban yang musnah akibat kebakaran pada September tahun lalu, dijangka siap sepenuhnya pada Januari 2019.

Pengerusi Jawatankua­sa Bertindak Kesejahter­aan Bandar, Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kampung Baru negeri Teo Kok Seong berkata kos keseluruha­n kerja-kerja itu menelan belanja RM12 juta.

“Kerja-kerja baik-pulih dan naik taraf ini mengambil masa untuk disiapkan kerana struktur beam di tingkat atas tidak selamat lagi digunakan dan perlu diganti demi keselamata­n orang ramai serta peniaga.

“Selain itu kita juga merancang menyediaka­n lif di pasar ini demi keselesaan orang ramai yang berkunjung. Lif ini akan dipasang di lokasi yang sesuai,” katanya selepas meninjau perkembang­an terkini projek baik-pulih Pasar Besar Seremban di sini, pada Isnin.

Turut hadir Yang Dipertua Majlis Perbandara­n Seremban (MPS) Datuk Abd Halim Abd Latif.

Teo berkata sebanyak 306 unit gerai baharu akan disediakan dengan merangkumi tiga segmen berbeza antaranya bahagian kedai makanan dan pakaian, jualan basah serta jualan bahan kering seperti buah-buahan, telur dan alat permainan.

“Kesemua itu akan dibangunka­n semula bagi membolehka­n peniaga berniaga dengan lebih selesa dan terurus berbanding sebelum ini, kesemua peniaga itu akan diuruskan oleh MPS,” katanya.

Sementara itu, Abd Halim berkata MPS merancang untuk menjadikan Pasar Besar Seremban sebagai antara destinasi tarikan pelancong.

“Banyak pasar seperti di Kota Baharu, Miri dan Kuching yang mana pasarnya di bawah terdapat jualan ikan, daging, sayur-sayur dan sebagainya manakala tingkat atas dijadikan tempat pelancong membeli pakaian, kraftangan dan lain-lain sambil menikmati makanan di gerai makanan yang disediakan.

“Hasrat kita ialah hendak menjadikan tingkat atas Pasar Besar Seremban tarikan pelancong seperti sebuah pasar raya yang cantik dan kemas serta dilengkapi gerai makanan,” katanya.

Buat masa ini, kesemua peniaga yang terlibat berniaga di perkaranga­n parkir Pasar Besar Seremban itu, sementara menunggu kerja-kerja pembaikan siap sepenuhnya. - Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia