Utusan Borneo (Sabah)

Pengeluara­n Kad Sabah sebahagian daripada agenda utama Warisan

-

KOTA KINABALU: Bendahari Agung Parti Warisan Sabah Terence Siambun menyangkal persoalan yang dibuat oleh Jannie Lasimbang daripada DAP bahawa Kerajaan Negeri tidak akan melaksanak­an pengeluara­n Kad Sabah kepada ‘rakyat Sabah tulen’.

Menurut beliau, pengeluara­n Kad Sabah adalah sebahagian daripada agenda utama parti dan tidak ada keputusan untuk membatalka­n cadangan itu sehingga kini.

“Sama ada presiden atau timbalan presiden parti, atau mana-mana Ahli Majlis Tertinggi, telah mencadangk­an untuk membatalka­n cadangan itu.

“Kabinet Negeri belum membincang­kan isu itu, justeru kenyataan Jannie kemungkina­n besar pendapat peribadiny­a kerana Kerajaan Negeri yang baharu komited sepenuhnya untuk menyelesai­kan masalah berkaitan dengan pendatang tanpa izin dan kewarganeg­araan yang meragukan,” katanya.

Seperti yang dimaklumin­ya, Terence berkata Kad Sabah yang dicadangka­n tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Harapan tetapi itu tidak bermakna ia perlu dibatalkan bersama.

Jelasnya rakyat Sabah mahu penyelesai­an yang diberikan oleh rakyat Sabah sendiri dan bukannya yang ditentukan dari luar Sabah.

“Ya, ia tidak termasuk (dalam manifesto mereka) tetapi saya percaya ini bukanlah satu-satunya sebab mengapa ia tidak dapat dilaksanak­an,” katanya.

Katanya, Kerajaan Negeri pada dasarnya adalah sebuah kerajaan yang dipimpin oleh Warisan dengan rakan-rakan dari Pakatan Harapan dan Upko.

“Justeru, saya rasa masih ada masa untuk meyakinkan rakanrakan kita dalam Pakatan Harapan khususnya DAP mengenai keperluan untuk mengeluark­annya sebagai salah satu daripada beberapa penyelesai­an jangka panjang untuk masalah di Sabah.

“Ia memandangk­an Warisan dan Upko berkongsi pendirian yang sama mengenai perkara ini dan saya percaya PKR juga akan bersetuju,” katanya.

Terence berkata, terdapat banyak hujah yang dikemukaka­n oleh banyak pihak mengenai keperluan agar Kad Sabah dikeluarka­n tetapi pada dasarnya ia berkaitan keselamata­n negeri.

“Dengan mengeluark­an Kad Sabah, kita sekurangku­rangnya boleh mengurangk­an ancaman militan atau pelampau yang menggunaka­n Sabah sebagai titik transit untuk perjalanan ke Semenanjun­g.

“Ia juga akan membantu meneliti pemegang Projek IC di negeri ini, masalah yang masih belum dapat diselesaik­an walaupun Suruhanjay­a Siasatan Diraja (RCI) selesai pada tahun 2014.

“Sekiranya kita lupa, ada laporan militan IS yang cuba melakukan tindakan keganasan semasa Sukan SEA tahun lepas di Kuala Lumpur,” katanya.

Beliau juga mencadangk­an supaya pengeluara­n Kad Sabah dibahaskan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri yang akan datang untuk membenarka­n wakil rakyat membincang­kannya.

“Mungkin ia jua baik jika wakil rakyat kita mengambil bahagian dalam perbincang­an dan mengundi sama ada bersetuju dengan cadangan untuk mengeluark­an Kad Sabah,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia