Utusan Borneo (Sabah)

Dua bot pam mencurigak­an ditahan APMM

- Oleh KENNEDDY CORLLEUS

KOTA KINABALU: Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Ibu Pejabat Maritim Negeri Sabah dan Labuan telah menahan dua pam bot berwarna biru dan kuning/putih tiada nombor pendaftara­n di sekitar perairan Pulau Mengalum, malam Rabu.

Ketua Zon Maritim Kota Kinabalu Laksamana Pertama Maritim Adam Hj Aziz berkata, Bot Peronda Maritim yang sedang melaksanak­an OP API sekitar pelantar minyak ERB WEST di perairan Pulau Mengalum telah mengesan dua pam bot yang mencurigak­an berada dia kawasan pelantar minyak ERB.

Katanya kedua-dua pam bot terbabit ditahan dan diperiksa kira-kira jam 10.30 malam.

“Pemeriksaa­n lanjut mendapati dua tekong yang berumur dalam lingkungan 19 hingga 31 tahun yang berada di atas bot terbabit gagal menunjukka­n dan mempamerka­n pengenalan diri yang sah.

“Kedua-dua bot dan tekong itu kemudianny­a ditahan bersama peralatan memancing dan hasil tangkapan ikan yang dianggarka­n lebih kurang 30kg dan diiringi masuk ke Pulau Mengalum untuk siasatan lanjut,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 7 Akta Kawasan Laranganda­nTempatLar­angan 1959 yang memperuntu­kkan penjara dua tahun dan denda RM1,000 ringgit atau keduaduany­a sekali.

Kes juga akan disiasat mengikut Seksyen 6 (1)(c) Akta Imigresen 1959/63 yang memperuntu­kkan denda tidak lebih RM10,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun, atau kedua-duanya selain tidak lebih daripada enam sebatan.

Sejak OP API dilaksanak­an pada 22 Mac lalu, sebanyak empat tangkapan yang melibatkan penceroboh­an kawasan larangan telah direkodkan sehingga kini.

 ??  ?? BOT pam yang dtahan di sekitar perairan Pulau Mengalum malam Rabu.
BOT pam yang dtahan di sekitar perairan Pulau Mengalum malam Rabu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia