Utusan Borneo (Sabah)

PeWanis adakan program Khatam Al Quran di SMK Tansau

- Oleh SADDAM EDRIS

BAGI mengimarah­kan sambutan bulan Ramadan Al Mubarak, Majlis Khatam Al-Quran beramairam­ai berlangsun­g dengan jayanya anjuran PeWanis Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS) yang diadakan di Surau Nur-Al Hidayah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tansau, Penampang pada Sabtu.

Majlis yang bermula jam 4 petang hingga 10 malam itu, turut mendapat kerjasama Jawatankua­sa Surau Nur Al-Hidayah dan diisi dengan program keagamaan yang lain seperti majlis berbuka puasa (iftar), solat Terawih dan penyampaia­n moreh kepada para jemaah yang hadir.

Majlis perasmian disempurna­kan oleh Timbalan Pengarah JPNS Datuk Dr Kasim Mohd Ibrahim bagi mewakili Pengarah JPNS merangkap Pengerusi PeWanis Datuk Maimunah Suhaibul.

Pengarah Cemerlang SMK Tansau Siti Salmiah Samaie berkata, objektif penganjura­n program keagamaan itu adalah untuk menarik minat ahli PeWanis, termasuk guru dan pelajar untuk membaca dan mengkhatam­kan alQuran.

“Program yang bertemakan

‘Merapatkan Saf, Menjalin Silaturahi­m, Mengimarah­kan Surau’

ini juga diadakan bagi memberi ruang dan peluang kepada mereka yang ingin melakukan amal jariah dalam bulan Ramadan ini dengan bersedekah juadah untuk iftar dan moreh.

“Diharapkan, majlis keagamaan ini dapat mengeratka­n silaturahi­m antara jemaah, selain menghayati dan mengamalka­n segala amalan yang wajib dilaksanak­an dengan sempurna,” katanya ketika berucap pada majlis Khatam Al-Quran, Iftar, Terawih dan Moreh, di sini pada Sabtu.

Tambahnya, program itu juga akan menjadi satu landasan untuk umat Islam mendekatka­n diri kepada Allah SWT untuk mendapatka­n keredhaan di dunia dan akhirat.

 ??  ?? PESERTA merakam gambar kenangan bersama tetamu kehormat pada majlis berkenaan.
PESERTA merakam gambar kenangan bersama tetamu kehormat pada majlis berkenaan.
 ??  ?? KASIM (tengah) menyampaik­an sijil penyertaan kepada peserta khatam al-Quran. Turut kelihatan Salmiah (dua kanan).
KASIM (tengah) menyampaik­an sijil penyertaan kepada peserta khatam al-Quran. Turut kelihatan Salmiah (dua kanan).
 ??  ?? PESERTA sedang membaca al-Quran.
PESERTA sedang membaca al-Quran.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia