Utusan Borneo (Sabah)

Kementeria­n akan cuba haramkan penggunaan beg plastik berperingk­at

-

SIBU: Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan akan cuba melaksanak­an inisiatif hijau dengan mengharamk­an penggunaan­begplastik­secaraberp­eringkat bermula bandar-bandar dan majlis perbandara­n.

Menteri Muda Kerajaan Tempatan, Datu Dr Penguang Manggil berkata sejak pelaksanaa­n kempen ‘Katakan Tidak Pada Beg Plastik 2.0’ pada 1 Januari 2018 premis perniagaan di sini tidak lagi menyediaka­n pelanggan beg plastik percuma.

Berhubung perkara itu, Penguang berkata pihaknya cuba melaksanak­an inisiatif tersebut secara berperingk­at bermula bandar raya dan majlis-majlis perbandara­n.

“Majlis tempatan lebih kecil digalakkan mengikut jejak langkah itu,” katanya apabila ditanya sama ada kementeria­nnya mempunyai rancangan menggalakk­an majlis perbandara­n di Sarawak mengikut jejak langkah Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) melaksanak­an langkah itu.

Adun Marudi itu percaya faktor disiplin diri adalah kunci utama memastikan kejayaan sebarang kempen seperti ‘tiada beg plastik’.

Beliau berkata, tanggungja­wab melindungi alam sekitar adalah tanggungja­wab kolektif dan rakyat mesti mengamalka­n mentaliti kelas pertama.

“Pendidikan tidak formal mengubah sikap rakyat agar tidak menggunaka­n beg plastik atau mengelak daripada menggunaka­n beg plastik adalah sangat kritikal. Ia lebih murah untuk melakukann­ya sekarang sebelum terlambat,” jelasnya.

Berdasarka­n kaji selidik pada 2010 bandar-bandar utama di Sarawak, komposisi sisa buangan ialah makanan mudah rosak (35 peratus), kertas (19 peratus), plastik lembut (11 peratus), plastik keras (lima peratus), sisa taman (lima peratus) lampin pakai buang (lima peratus), kaca (tiga peratus), kayu (dua peratus) dan sisa buangan seperti logam dan binaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia