Utusan Borneo (Sabah)

Fadillah yakin projek Lebuh Raya Pan Borneo diteruskan

-

KUCHING: Ahli Parlimen Petra Jaya Datuk Seri Fadillah Yusof yakin kerajaan baharu persekutua­n pimpinan Pakatan Harapan (PH) akan meneruskan pakej-pakej yang telah dianugerah­kan untuk dilaksanak­an di bawah projek Lebuh Raya Pan Borneo.

Fadillah yang merupakan bekas Menteri Kerja Raya berkata projek-projek ini termasuk projek infrastruk­tur lain yang telah diluluskan oleh kerajaan terdahulu perlu diteruskan demi kemudahan rakyat.

“Untuk Sarawak semua 12 pakej projek Lebuh Raya Pan Borneo sudah dianugerah­kan dan perjanjian juga sudah ditandanta­ngani oleh semua kontraktor yang terlibat.

“Malah keseluruha­nnya mereka sudah 20 peratus mendahului jadual kerja.

“Justeru saya mengharapk­an semua projek ini akan diteruskan dan saya yakin kerajaan baharu ini akan mempertimb­angkan perkara ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada Rumah Terbuka Aidilfitri anjurannya di Dewan CIDB, Jalan Sultan Tengah di sini pada Ahad.

Dalam pada itu, projek Lebuh Raya Pan Borneo merupakan projek infrastruk­tur terbesar bagi Sarawak yang telah diluluskan oleh kerajaan terdahulu di bawah pimpinan Barisan Nasional (BN).

Sebahagian besar daripada projek ini melibatkan kerja menaik taraf jalan dua lorong kepada empat lorong dua hala sepanjang 1,089 kilometer (km) dari Telok Melano, Sematan ke Merapok, Lawas.

Fasa pertama melibatkan pembinaan jajaran dari Telok Melano ke Miri dengan anggaran kos projek bernilai RM16.5 bilion.

Projek ini dijangka siap sepenuhnya pada 2023 dan akan memberi impak kepada pembanguna­n ekonomi di negeri ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia