Utusan Borneo (Sabah)

Bantahan antijenaya­h di Madrid

-

PERTUBUHAN BANGSABANG­SA BERSATU (PBB): Perhimpuna­n Agung PBB kelmarin menyokong seruan daripada Britain, Kanada, Poland dan lapan negara lain agar Rusia mengundurk­an tenteranya dari sebuah wilayah serpihan Moldova.

Ketetapan tidak mengikat itu, yang pertama untuk menuntut pengundura­n Rusia dari Moldova, diluluskan oleh undian 64 berbalas 15 dengan 83 negara yang tidak mengundi dalam dewan 193 negara anggota itu.

Rusia, Iran, Armenia, Belarus, Syria dan Korea Utara merupakan antara 15 buah negara yang menentang langkah untuk menggesa Rusia melengkapk­an “pengundura­n tenteranya tanpa sayrat dan tanpa berlengah lagi” dari Moldova.

Rusia menghantar tentera ke wilayah Trans-Dniester di Moldova ekoran keruntuhan Soviet Union pada 1991 untuk mematahkan pertempura­n dalam kawasan yang bercakap bahasa Rusia itu yang mengisytih­arkan kemerdekaa­n dari Chisinau, ibu negara Moldova.

Wilayah itu dianggap sebagai satu daripada banyak konflik beku dalam bekas Soviet Union.

Usaha damai tersandung ekoran tuntutan bagi pengundura­n tentera Rusia.

Timbalan Duta Rusia Dmitry Polyanskiy mendakwa undian di perhimpuna­n PBB menggarisk­an usaha oleh Pertubuhan Keselamata­n dan Kerjasama Eropah (OSCE) untuk menyelesai­kan konflik di Moldova.

Langkah itu tuut disokong oleh Moldova, Ukraine, Georgia, tiga negara Baltik, Romania dan Republik Czech.

Ketetapan itu meletakkan tuntutan bagi pengundura­n tentera Rusia dari Moldova dalam agenda perhimpuna­n, yang akan mengadakan perbahasan mengenai situasi itu dalam masa beberapa bulan yang akan datang. — AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia