Utusan Borneo (Sabah)

Kebajikan semua kaum terus diberi perhatian

Meskipun kaum Iban hanya minoriti di Lawas, kerajaan tidak abai keperluan mereka

-

LAWAS: Kerajaan Sarawak terus memberi perhatian kepada kebajikan semua kaum di Sarawak termasuk Iban di Rumah Panjang Kampung Meragang Merapok, Lawas.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata meskipun kaum Iban hanya minoriti di daerah ini, kerajaan tidak pernah mengabaika­n keperluan mereka.

“Kerajaan Sarawak sentiasa memberi perhatian kepada semua kaum tanpa batasan dalam usaha membawa pembanguna­n ke seluruh pelosok negeri ini.

“Pembanguna­n turut dilaksanak­an di kawasan minoriti Iban di Kampung Meragan Merapok, Lawas untuk menikmati pembanguna­n berterusan,” katanya pada Majlis Penutupan Gawai di sini.

Turut sama isterinya, Datuk Dayang Morliah Datuk Awang Daud sambil diiringi Ahli Parlimen Lawas Datuk Henry Sum Agong dan isteri Datin Tunong Palung, Timbalan Ketua PBB Bukit Sari Kaunselor Awangku Jinal Abidin Pengiran Jawa dan Penghulu Ajan Renang.

Menteri Pembanguna­n Bandar dan Sumber Asli Kedua, Pembanguna­n Perindustr­ian dan Usahawan itu berkata sebarang permasalah­an hanya mampu diselesaik­an secara perundinga­n dan semangat harmoni.

“Ini merupakan budaya masyarakat peribumi negeri ini yang perlu dijaga untuk mengelak berlaku keretakan dalam hubungan baik antara rakyat, masyarakat sekitar dan daerah,” katanya.

Terdahulu, Ajan berkata kebajikan masyarakat Iban yang mula bertapak di sini pada 90-an sentiasa dijaga dan dibela.

Jelasnya, kebajikan masyarakat Iban dijaga dengan baik oleh Awang Tengah dan Henry Sum sehingga hari ini apabila kehidupan mereka bertambah baik dan ramai anak muda masyarakat Iban berjaya dalam pendidikan.

“Meskipun kaum Iban hanya minoriti di daerah ini, kerajaan tidak pernah mengabaika­n keperluan mereka. Kerajaan Sarawak sentiasa memberi perhatian kepada semua kaum tanpa batasan dalam usaha membawa pembanguna­n ke seluruh ” pelosok negeri ini. DATUK AMAR AWANG TENGAH ALI HASAN Timbalan Ketua Menteri

 ??  ?? AWANG Tengah (tujuh kiri) dan Dayang Morliah (enam kiri) menyerahka­n tikar untuk dibuka kepada Tuai Rumah Munit selaku tuan rumah Gawai 2019 di Kampung Lumut Laut.
AWANG Tengah (tujuh kiri) dan Dayang Morliah (enam kiri) menyerahka­n tikar untuk dibuka kepada Tuai Rumah Munit selaku tuan rumah Gawai 2019 di Kampung Lumut Laut.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia