Utusan Borneo (Sabah)

Allysia dapat kehidupan baik lepas jalani pembedahan

- Oleh JOHN TAMBANAN

KOTA KINABALU: Allysia Zeno yang berusia dua tahun dilahirkan dengan bibir klef dan akan membesar dalam keadaan seperti itu jika tidak diambil berat rakan-rakan ayahnya di Pusat Latihan Belia Monfort Kinarut.

Diketuai oleh Pengurus Sumber Manusia dan Pentadbira­n Pusat berkenaan, Helena Kwan, mereka memulakan proses untuk mendapatka­n pembedahan pembetulan untuk bibir klef Allysia dan mendapat sentuhan dengan Persatuan Klef, Bibir dan Lelangit Sabah (CLAPAS) untuk mendapatka­n bantuan.

Bulan lepas, Allysia menjalani pembedahan pembetulan yang ditaja oleh CLAPAS yang dilakukan oleh pakar bedah plastik Dr Charles Lee.

Dr Charles yang ditemui selepas pemeriksaa­n susulan terhadap Allysia berkata bahawa anak kecil itu mempunyai bibir klef unilateral.

“Pembedahan mengambil masa kira-kira dua setengah jam. Ia melibatkan bibir penuh klef dan pembaikan hidung penuh. Mujurlah, kanakkanak ini dilahirkan dengan hanya bibir klef tidak ada palet klef. Kemajuan pemulihann­ya baik,” kata Dr Charles.

Menurutnya, statistik dunia menunjukka­n bahawa satu daripada 700 kanak-kanak dilahirkan dengan keadaan pembetulan yang disebut keadaan klef.

Katanya, pembedahan pembetulan untuk bibir klef harus dilakukan apabila kanak-kanak itu berusia tiga bulan.

“Bibir klef mesti dibedah pada usia tiga bulan. Tetapi kerana keadaan anak ini menunggu selama dua tahun,” katanya sambil menambah bahawa pembedahan pembetulan adalah dalam bentuk percakapan, pendengara­n dan gigi.

Dr Charles menjelaska­n bahawa pendengara­n seorang kanak-kanak dengan bibir klef terjejas kerana telinga gam di mana terdapat cairan yang sangat tebal di dalam telinga.

“Kanak-kanak tidak boleh mendengar dan apabila mereka tidak dapat mendengar, mereka tidak boleh bercakap. Anda boleh memanggil kanak-kanak ini tetapi tidak akan bertindak balas jadi percakapan kanakkanak ini sangat lambat kerana mereka tidak mempunyai keupayaan pendengara­n yang betul,” katanya.

Sementara itu ibu Allysia, Wati Lunsin berterima kasih kepada rakan suaminya, CLAPAS dan Dr Charles kerana membantu anak perempuann­ya mendapatka­n kualiti kehidupan lebih baik.

Pasangan yang tinggal di Tamparuli mempunyai tiga anak lagi berusia antara lapan dan empat tahun. Allysia adalah anak bongsu dan hanya satu-satunya perempuan di kalangan adik-beradiknya.

“Kos pembedahan ini ditaja oleh CLAPAS dan kami sangat bersyukur kerana mereka lakukan ini untuk Allysia,” katanya.

 ??  ?? ALLYSIA (dua dari kiri didukung ibunya, suami (tiga dari kanan), Dr Charles (kanan), Teddy (kiri) dan Cathrine Chan, penolong setiausaha CLAPAS selepas pemeriksaa­n susulan terhadap Allysia.
ALLYSIA (dua dari kiri didukung ibunya, suami (tiga dari kanan), Dr Charles (kanan), Teddy (kiri) dan Cathrine Chan, penolong setiausaha CLAPAS selepas pemeriksaa­n susulan terhadap Allysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia