Utusan Borneo (Sabah)

Barang kemas RM60 juta: Syarikat barang kemas Lubnan saman Rosmah

-

KUALA LUMPUR: Sebuah syarikat pemborong barang kemas di Lubnan memfailkan saman terhadap Datin Seri Rosmah Mansor bagi menuntut isteri bekas perdana menteri itu memulangka­n kembali 44 barangan kemas yang dihantar kepadanya untuk dipilih atau membayar barang kemas berkenaan berjumlah US$14.79 juta (RM59.831 juta).

GlobalRoya­ltyTrading­SAL, yang berpangkal­an di Beirut selaku plaintif memfailkan saman itu menerusi Tetuan David Gurupatham dan Koay di Mahkamah Tinggi di sini pada 26 Jun lepas dengan menamakan isteri kepada Datuk Seri Najib Tun Razak itu selaku defendan tunggal.

Media memperoleh dokumen itu hari ini selepas pengurusan kes di dalam kamar Penolong Kanan Pendaftar Siti Faraziana Zainuddin yang turut dihadiri Peguam Kanan Persekutua­n S.Narkunavat­hy.

Narkunavat­hy ketika ditemui pemberita berkata Jabatan Peguam Negara memohon untuk menjadi pencelah dalam kes saman berkenaan atas alasan kesemua barang kemas yang dirampas adalah milik Kerajaan Malaysia dan ia dibeli menggunaka­n wang yang dicuri.

Beliau berkata mahkamah turut memerintah­kan Rosmah memfailkan pernyataan pembelaan selewat-lewatnya 23 Julai dan pengurusan kes selanjutny­a ditetapkan pada 27 Julai.

Dalam pernyataan tuntutan, Global Royalty, pemborong barang kemas antarabang­sa mendakwa menjadi kebiasaan pada tahun-tahun sebelumnya, syarikat itu akan menghantar barangan kemas kepada Rosmah, yang merupakan pelanggan tetap syarikat itu mengikut permintaan­nya untuk dipilih serta dinilai dan defendan akan membeli barang kemas yang telah dipilih melalui pembayaran sama ada daripada defendan sendiri atau oleh pihak ketiga.

Syarikat itu, yang membekalka­n barang kemas kepada kerabat diraja serta pelanggan kaya dari seluruh dunia mendakwa barangan kemas yang tidak dipilih akan dipulangka­n dan ada kalanya dalam keadaan tertentu Rosmah juga akan meminjam beberapa barang kemas itu dan memulangka­nnya kepada plaintif.

Plaintif mendakwa defendan akan menerima barangan kemas daripada syarikat itu melalui defendan sendiri atau pekerja/ejennya di Kuala Lumpur, Singapura atau Dubai.

Syarikat itu juga mendakwa pada 10 Feb lepas, pihaknya telah menyerahka­n 44 unit barangan kemas, termasuk kalung berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, masing-masing bernilai antara US$124,000 dan US$925,000 kepada defendan melalui serahan tangan menerusi dua ejen syarikat itu.

Plaintif berkata semasa serahan itu, defendan juga menerima terma dan syarat yang dinyatakan dalam Memorandum bernombor 926 berkaitan senarai barang kemas itu.

Global Royalti mendakwa Rosmah melalui surat bertarikh 22 Mei lepas mengesahka­n dan mengakui penerimaan barangan berkenaan dan defendan secara bertulis pada tarikh sama turut mengesahka­n kesemua barang kemas itu tidak lagi berada dalam milikannya tetapi disita dan kini berada dalam jagaan pihak berkuasa Malaysia.

Syarikat itu mendakwa pada setiap masa material, plaintif adalah pemilik kepada barang kemas tersebut dan hak pemilikan itu tidak pernah berpindah kepada defendan.

Dalam tuntutan itu, Global Royalty memohon pengisytih­aran mahkamah bahawa mereka adalah pemilik sah 44 unit barangan kemas itu selain memohon perintah bahawa hak milik barang kemas itu tidak berpindah kepada defendan.

Syarikat itu juga memohon perintah mandatori supaya Rosmah memberikan senarai sitaan barang kemas berkenaan dan memohon perintah supaya barang kemas dikembalik­an atau sekiranya barang-barang itu tidak dapat dipulangka­n, Rosmah bertanggun­gjawab untuk membayar barang kemas itu berjumlah US$14.79 juta (RM59.831 juta).- Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia