Utusan Borneo (Sabah)

Gempa bumi dedah kuil purba di dalam piramid Aztec

-

CUERNAVACA: Gempa bumi yang memusnahka­n bahagian tengah Mexico pada September tahun lepas telah memberi laluan kepada satu penemuan yang menakjubka­n: puing sebuah kuil dewa hujan di dalam sebuah piramid Aztec.

Kuil itu, yang diabadikan kepada seorang dewa dipanggil Tlaloc dan terletak di dalam piramid Teopanzolc­o di Cuernavaca, negeri Morelos, adalah milik kebudayaan Tlahuica di wilayah ter-sebut.

Kerosakan paling te-ruk berlaku di bahagian atas, di mana dua kuil sudah dijumpai – satu diabadikan kepada dewa matahari dan perang Mesoamerik­a, Huitzi-lopochtli, dan satu lagi kepada Tlaloc.

“Lantai kedua-dua makamterse­buttenggel­am dan bengkok, yang turut membahayak­an kestabilan mereka,” kata Koniecza.

Apabila INAH menjalanka­nkajianden­gan radar untuk memeriksa struktur piramid, mereka menjumpai kesan kuil Tlaloc yang baharu dijumpai.

Struktur itu dipercayai

sedang dilakukan di struktur piramid Teopanzolc­o di Cuernavaca, negeri Morelos, Mexico kelmarin selepas gempa bumi mendedahka­n puing sebuah kuil dewa hujan (bawah) di dalam piramid tersebut. — Gambar AFP

mula wujud sekitar tahun 1150.

Pakar berkata ia kira-kira enam meter panjang dan empat meter luas.

Sisa-sisa seramik dan pembakar dupa milik kebudayaan Tlahuica turut dijumpai.

Sejurus selepas tengah hari pada 19 September 2017, gempa bumi dengan magnitud 7.1 melanda bahagian tengah Mexico, dan membunuh 369 orang, kebanyakan­nya di ibu negara Kota Mexico.

 ??  ?? KERJA
KERJA
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia