Utusan Borneo (Sabah)

Bagi Pires, Emery merupakan ‘pembelian terbaik’ Arsenal

-

LONDON, England: Arsenal telah membuat pembelian terbaik mereka apabila mendapatka­n Unai Emery sebagai pengurus baharu, menurut bekas pemain sayap Arsenal, Robert Pires.

Arsenal memilih Emery, bekas jurulatih Sevilla dan Paris Saint Germain (PSG) untuk menggantik­an Arsene Wenger pada bulan Mei dan jurulatih berusia 46 tahun itu sudah mendapatka­n lima pemain baharu ketika beliau melakukan rombakan besar-besaran ke dalam skuad.

“Pembelian terbaik bagi saya ialah Unai Emery, jurulatih kelab. Sudah tentu saya percaya dengan pemain dan terutama sekali dengan pemain baharu,” kata Pires, yang bermain di bawah bimbingan Wenger selama enam tahun di antara 2000-2006, kepada penyiaran Sky Sports.

“Beliau muncul juara di Sepanyol dan juga Perancis. Beliau mempunyai banyak pengalaman dan saya berharap beliau dan juga Arsenal turut berjaya di England.”

Lucas Torreira dari Uruguay dan pemain remaja, Matteo Guendouzi adalah pemain terbaharu yang tiba di Arsenal minggu lepas, dengan pemain tengah, Jack Wilshere meninggalk­an Arsenal untuk ke West Ham United.

Emery memulakan perlawanan pertama sebagai jurulatih apabila menewaskan kelab divisyen lima, Boreham Wood 8-0 minggu lepas tetapi akan berdepan ujian sebenar apabila menentang Atletico Madrid dan PSG pada kejohanan pramusim di Singapura minggu hadapan.

Emery diberi tugas memperbaik­i pencapaian Arsenal yang menamatkan musim lepas di tangga keenam dan melangkah ke peringkat separuh akhir Liga Europa.

Arsenal juga tewas di pusingan ketiga Piala FA Inggeris. — Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia