Utusan Borneo (Sabah)

EIU mudahkan institusi diiktiraf berkolabor­atif dengan pihak berkepenti­ngan

-

SIBU: Unit Merinyu Elektrik (Electrical Inspectora­te Unit-EIU) meneruskan jalinan kerjasama dengan pihak berkepenti­ngan berkaitan (stakeholde­rs) dalam melahirkan lebih ramai kompeten terlatih diperlukan dan relevan dengan keperluan industri.

Pengarah Pembekalan Elektrik Kementeria­n Utiliti Syed Mohamad Fauzi Shahab berkata EIU memudahkan institusi diiktiraf berkolabor­atif dengan pihak berkepenti­ngan seperti persatuan elektrik, industri, pengilang dan entiti komersil.

“Kolaborati­f ini supaya pengaturan saling menguntung­kan dapat dicapai dalam melatih lebih ramai kompeten terlatih melalui perkongsia­n sumber seperti pensyarah, tutor dan kemudahan latihan,” katanya.

Syed Mohamad Fauzi berkata demikian pada Majlis Menandatan­ganiMemora­ndum Persefaham­an (MoU) Kursus Chargeman L1 & L4 antara Persatuan Elektrikal Sarawak dan Sabah (EASS) dan Pusat Latihan Proaktif di Dewan Persidanga­n KTS, Wisma Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Sibu (SCCCI) pada Ahad.

Menurutnya, EIU sentiasa bekerjasam­a dengan pihak berkepenti­ngan seperti Sarawak EnergyBerh­ad(SEB),Persatuan Perunding Jurutera (Sarawak), Institusi Kejurutera­an Malaysia (Sarawak) dan penyedia latihan.

“Kerjasama ini dapat mewujud dan mengemas kini sukatan latihan, memperkena­l dan mengemas kini amalan dan prosedur teknikal dan keselamata­n serta memupuk kesedaran dan keperluan elektrik,” ujarnya.

EASS diwakili Pengerusin­ya Hii Hua Chuon dan Pusat Latihan Proaktif diwakili Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Dr Bernard Tan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia