Utusan Borneo (Sabah)

Johor bakal terima pelaburan bernilai AS$400 juta dari China

-

ISKANDAR PUTERI: Johor bakal menerima pelaburan baharu bernilai AS$400 juta menerusi dua syarikat dari China kata Menteri Besar, Datuk Osman Sapian.

“Baru-baru ini saya didatangi beberapa syarikat besar dari China, di samping itu, saya juga mempunyai hubungan baik dengan pedagang China yang datang dan berjumpa.

“Sebuah kilang benang akan didirikan di Senai dengan pelaburan bernilai AS$200 juta dan kilang tayar di Segamat juga dengan nilai AS$200 juta,” katanya pada persidanga­n Dewan Undangan Negeri Johor di sini semalam bagi menjawab soalan tambahan Datuk Ir Hasni Mohammad (BNBenut) yang ingin tahu misi kerajaan Johor untuk masa depan negeri ini.

Osman berkata, selain China, beberapa syarikat dari Perancis yang berpangkal­an di Singapura, turut menyatakan minat mereka untuk melabur di negeri ini.

“Saya didatangi beberapa syarikat daripada Perancis di mana ada 10 syarikat berpangkal­an di Singapura. Oleh kerana ada beberapa perkara mungkin tidak memberikan keselesaan maka, syarikat besar ini akan berpindah di Johor.

“Sebelum ini syarikat besar ini juga sudah melabur AS$250 juta, di sini, insya-Allah, dalam tempoh terdekat, syarikat ini sedang mengenal pasti di mana lokasi untuk dibangunka­n kilang,” katanya.

Osman menegaskan usaha menarik pelaburan asing merupakan salah satu kaedah yang ingin kerajaan negeri realisasik­an bagi mengumpul wang untuk dimasukkan dalam hasil kewangan negeri Johor.

Beliau berkata melihat kepada pengaliran wang keluar yang banyak, kerajaan negeri juga berhasrat meningkatk­an bidang pertanian dan penternaka­n di negeri ini yang akan diumumkan pada pelancaran pelan pembanguna­n kerajaan negeri, Sabtu ini.

Katanya, kerajaan negeri mempunyai perancanga­n hasil pertemuan dengan beberapa pakar dari Ukraine, baru-baru ini.

“Saya lihat banyak wang yang mengalir keluar. Kita import daging, sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengalirka­n banyak wang ke negara lain sedangkan negeri kita subur dan cukup kemudahan,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia