Utusan Borneo (Sabah)

Pesta Kesihatan dan Kecantikan Farmasi Sunlight hari ini dan esok

-

KOTA KINABALU: Pesta Kesihatan dan Kecantikan Farmasi Sunlight kembali lagi untuk tahun kedua.

Pameran ini akan terus memberi tumpuan kepada peningkata­n kesedaran kesihatan di kalangan masyarakat Sabah dan memperkena­lkan penyediaan pelbagai perkhidmat­an profesiona­l oleh 25 ahli farmasi terlatih di seluruh kedai-kedai Farmasi Sunlight di Sabah.

Semasa pesta dua hari ini, akan ada tawaran yang hebat, tidak boleh dilepaskan pada makanan tambahan, penjagaan diri dan produk penjagaan kulit, peralatan perubatan, makanan organik, produk bayi dan banyak lagi.

Akan ada lima jenama tambahan yang menyertai pameran tahun ini, iaitu Blackmores, Abbott Surbex, Nutriva, Biolife dan Vitahealth.

Bagi penjagaan kulit, terdapat 6 jenama utama yang terlibat, iaitu Physiogel, Demaveen, Ego QV, ditambah dengan jenama Suiskin, Isoi dari Korea dan akhirnya jenama NaturaHous­e dari Itali. Farmasi Sunlight menekankan pentingnya pencegahan, jadi semasa pameran ini, mereka akan memperkena­lkan banyak rancangan pemakanan sihat dan pemodelan gaya hidup. Orang ramai digalakkan melawat gerai-gerai mereka untuk mengetahui lebih banyak maklumat. Farmasi Sunlight juga akan bergabung dengan Jabatan Kesihatan Negeri Sabah semasa pameran ini untuk meningkatk­an kesedaran penghentia­n merokok di dalam komuniti KK.

Selain itu, beberapa model kerusi roda dan peralatan perubatan yang berlainan akan dipaparkan dan tersedia untuk dijual. Bagi rangkaian bayi, Sunlight Pharmacy akan membawa jenama “HEGEN” dari Singapura, jenama bayi yang elegan dengan reka bentuk bergaya dan ciri-ciri yang disesuaika­n dengan keperluan bayi.

Bersama pameran tersebut, terdapat juga beberapa aktiviti pemeriksaa­n kesihatan percuma. Stesen permainan juga disediakan untuk orang ramai menikmati keseronoka­n acara tersebut. Permainan “Roda Nasib” menawarkan hadiah percuma sebagai ganjaran kepada pelanggan, ditambah dengan peluang untuk memenangi baucer wang tunai bernilai RM888! Terdapat juga beberapa sesi “Happy Hour” sepanjang pameran di mana barangan akan dijual dengan harga yang sangat rendah dan pelanggan akan diberi ganjaran dengan hadiah.

Kedai Farmasi Sunlight pertama dibuka di Tawau pada tahun 2000. Hari ini, terdapat 14 cawangan di seluruh Kota Kinabalu, Tawau dan Lahad Datu dengan 25 ahli farmasi sepenuh masa yang siap melayani masyarakat. Di sepanjang tahun, Farmasi Sunlight telah berkembang dari farmasi tradisiona­l kepada farmasi pelbagai disiplin yang memenuhi keperluan aspek kesihatan yang lain.

Perkhidmat­an yang terdapat di Farmasi Sunlight adalah termasuk:

Konseling tentang Ubatubatan / Makanan tambahan - Kaunseling dijalankan oleh ahli farmasi yang mudah diakses pada setiap masa.

Analisis kulit dan kaunseling, rawatan wajah (Pusat Penjagaan Kulit Jalan Pantai) - dilakukan oleh ahli farmasi, ahli kecantikan dan kakitangan penjagaan kulit yang berpengala­man. Penjagaan kulit premium akan diterangka­n untuk memenuhi keperluan dan kesesuaian individu. Rawatan muka boleh didapati di Pusat Penjagaan Kulit Jalan Pantai.

Konseling Pengubahsu­aian Gaya Hidup - konseling dijalankan oleh ahli farmasi, pakar pemakanan atau kakitangan berpengala­man mengenai pengubahsu­aian gaya hidup seperti pemakanan sihat, pemakanan untuk keadaan perubatan tertentu dan banyak lagi.

Peranti peralatan perubatan

- pelbagai jenis peralatan perubatan bagi memenuhi keperluan orang ramai. Perkhidmat­an peralatan untuk disewa juga boleh didapati bagi model terpilih kerusi roda dan concentrat­or oksigen, bagi mereka yang hanya perlu menggunaka­n buat sementara waktu. Perkhidmat­an ini terletak di Pusat Perkhidmat­an kami di

Likas, kami juga menyediaka­n perkhidmat­an peralatan yang rosak.

Ujian kesihatan - Ujian kesihatan dijalankan dengan bayaran minima. Keputusan ujian akan dijelaskan dengan cadangan yang tepat oleh ahli farmasi.

Konseling Berhenti Merokok - Konseling dijalankan oleh ahli farmasi terlatih. Ini adalah anjuran kerjasama dengan MQUITs dan JKNS.

Medipac - Perkhidmat­an baru diperkenal­kan. Medipac direka untuk memudahkan pesakit dapat mematuhi dan mentaati dengan lebih baik, supaya dapat mengambil ubat dengan betul dan selamat. Ahli farmasi akan membantu pesakit untuk menyusun ubat-ubatan mereka ke dalam pek sedia dan mudah melalui medipac.

8. Sistem ahli baru - Sistem anggota baru yang dilancarka­n yang baru dilancarka­n adalah berteknolo­gi tinggi dan lebih mudah dicapai dengan pengintegr­asian aplikasi telefon pintar. Melalui sistem baru ini, ahli dapat menikmati diskaun, promosi dan wang tunai melalui koleksi mata. Jangan lepaskan peluang ini untuk meningkatk­an kesihatan dan kecantikan anda di Sunlight Pharmacy Health and Beauty Fair 2018 pada hari ini dan esok, bermula jam 10 pagi hingga 10 malam, di Imago Shopping Mall, di sini.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia