Utusan Borneo (Sabah)

Ukraine penjarakan lelaki rancang bunuh wartawan Babchenko

-

KIEV: Kelmarin Ukraine menyatakan ia telah memenjarak­an seorang lelaki yang merancang satu cubaan membunuh seorang wartawan Rusia yang telah mencetuska­n satu bantahan di seluruh dunia pada awal tahun ini dengan memalsukan pembunuhan­nya sendiri.

Ketua keselamata­n Ukraine Vassyl Grytsak menyatakan sebuah mahkamah Kiev pada Khamis lepas telah menjatuhka­n hukuman terhadap Borys German, seorang rakyat Ukraine, penjara selama empat tahun dan enam bulan selepas dia didapati bersalah membantu untuk merancang satu cubaan terhadap nyawa seorang wartawan anti-Kremlin Arkady Babchenko.

Beliau menyatakan bahawa rakyat Jerman itu mengaku bersalah dan bersetuju untuk bekerjasam­a dalam siasatan.

Babchenko telah menjadi tajuk utama antarabang­sa pada Mei lepas dengan memalsukan pembunuhan­nya sendiri dalam kerjasama dengan pihak berkuasa Ukraine.

Kiev telah menghantar gelombang kejutan melalui Ukraine dan Rusia dengan mengumumka­n pada Mei bahawa Babchenko telah ditembak mati di rumahnya dalam satu pembunuhan gaya pembunuh upahan.

Namun dalam satu sidang media pada keesokan harinya, Babchenko telah muncul semula secara peribadi, mengejutka­n dunia dan mencetuska­n kemarahan di kalangan wartawan dan kumpulan kebebasan media di seluruh dunia.

Kiev telah berada di bawah kritikan hebat kerana melakukan pembunuhan, namun menegaskan bahawa ia merupakan satu-satunya cara bagi menghalang satu pembunuhan sebenar.

German, seorang pengeluar senjata, telah ditangkap pada Mei kerana disyaki merancang satu cubaan membunuh Babchenko, selepas dikatakan sebagai direkrut oleh perkhidmat­an rahsia Rusia.

Oleksiy Tsymbaliuk, seorang bekas paderi Ortodoks Ukraine yang menentang pihak pemisah proRusia di bahagian timur Ukraine, menyatakan dia telah ditemui oleh Jerman dan ditawarkan wang untuk membunuh Babchenko.

Babchenko telah meninggalk­an Rusia pada Februari 2017 selepas menerima ugutan bunuh.

Dia telah bertugas bagi beberapa syarikat media termasuk akhbar pembangkan­g Rusia Novaya Gazeta dan juga seorang penulis blog yang suka membaca.

Beliau telah menuduh pihak berkuasa Rusia sebagai membunuh pengkritik Kremlin dan melakukan peperangan di Ukraine, Syria dan tempat lain.

Moscow telah menafikan dengan marah mana-mana tuduhan bagi penglibata­n dalam satu pembunuhan dan menyatakan melakukan pembunuhan Babchenko merupakan satu “provokasi” untuk menjejaska­n Rusia. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia