Utusan Borneo (Sabah)

K’jaan teliti akta sedia ada

Bertujuan memperkasa Mahkamah Syariah

-

KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang meneliti semula beberapa akta sedia ada di bawah Mahkamah Syariah termasuk Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau Akta 355 bagi memartabat­kan institusi berkenaan, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh.

Fuziah berkata kesemua akta berkenaan akan dikaji secara mendalam dan dilihat secara holistik sebelum diambil sebarang keputusan.

“Berkaitan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau Akta 355 dan undang-undang lain berkaitan, kita sedang meneliti secara lebih mendalam dan Insya-Allah kita komited, bersedia untuk meminda akta itu dalam konteks keseluruha­n memperkasa­kan Mahkamah Syariah,” katanya pada sesi soal jawab lisan pada persidanga­n Dewan Negara di sini pada Selasa.

Beliau menjawab pertanyaan Senator Datuk Husain Awang yang ingin tahu sama ada kerajaan bersedia meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) agar kedudukan Mahkamah Syariah diangkat martabatny­a.

Fuziah berkata dalam usaha memartabat­kan kedudukan mahkamah itu, beberapa aspek lain turut dilihat termasuk

“Berkaitan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau Akta 355 dan undang-undang lain berkaitan, kita sedang meneliti secara lebih mendalam dan Insya-Allah kita komited, bersedia untuk meminda akta itu dalam konteks keseluruha­n memperkasa­kan Mahkamah Syariah.

FUZIAH SALLEH, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia