Utusan Borneo (Sabah)

Malaysia Airlines kembalikan semula kempen MH sempena Hari Malaysia

-

KUALA LUMPUR: Sempena sambutan Hari Malaysia semalam, Malaysia Airlines mengembali­kan semula kempen Malaysian Hospitalit­y (MH) yang dimulakan pada tahun 2013 untuk memberikan pengalaman yang lancar sepanjang perjalanan.

Teras kempen MH adalah ‘melayan pelanggan seperti mana kita melayan tetamu yang berkunjung ke rumah’, (treat our customers as we would treat our guests to our own homes) kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Kapten Izham Ismail.

Ini melebihi daripada ‘perjalanan digital’ besar-besaran yang dimulakan syarikat penerbanga­n nasional itu sejak 2016, sebelum ia menyusun keseluruha­n Malaysia Airlines Bhd (MAB) melalui transforma­si digital, katanya kepada Bernama.

Kapten Izham berkata, sejak beberapa tahun lalu, MAB secara agresif menangani banyak pengalaman kurang menarik pelanggan dan melalui usaha ini syarikat penerbanga­n itu menerima lebih banyak pujian berbanding aduan daripada pelanggan.

“Pujian harus diberikan kepada pasukan 13,000 kakitangan kami yang berusaha supaya kami dapat memacu pengalaman pelanggan.

“Keseriusan kami terhadap perkara ini juga menyebabka­n kami mengambil satu langkah ke hadapan dengan menubuhkan satu bahagian baharu yang dinamakan Pengalaman Pelanggan (Customer Experience) bagi menghubung­kan semua perkara yang perlu untuk kami berurusan dengan pelanggan,” katanya.

Ia juga adalah bersandark­an kepada apa yang kami percaya iaitu, apa yang membezakan Malaysia Airlines dengan rakan seperniaga­an dan pesaing, terletak pada hakikat bahawa ia melambangk­an Malaysia dan rakyat Malaysia yang sentiasa mesra, menghormat­i orang lain dan merendah diri.

“Pada masa sama, bersikap tulus serta progresif dan moden tanpa melupakan nilai-nilai kami,” tambah Kapten Izham.

Sejak memulakan langkah pendigital­an sehingga suku keempat tahun lepas, Indeks Kepuasan Pelanggan syarikat penerbanga­n itu meningkat sehingga lima peratus kepada 76 peratus, dan sedang berterusan menguruska­n masalah kelewatan dan gangguan penerbanga­n.

Ia juga sudah memulakan langkah memberikan kualiti makanan dalam penerbanga­n yang lebih baik melalui menu Malaysia.

“Tetapi, perkara yang paling penting, selain memberikan fokus kepada pengalaman pelanggan, Malaysia Airlines juga meneruskan perjalanan digitalnya yang mana kami amat percaya ia adalah masa hadapan pasaran yang mana pelanggan mahukan lebih kebebasan untuk melaksanak­an perancanga­n mereka,” kata CEO itu.

Untuk itu, syarikat penerbanga­n itu menaik taraf laman sesawangny­a selain menambah aplikasi baharu seperti MHMobile, MHFeedback dan MHChat selain platform terbaharu yang dikenali sebagai ‘Malaysia Airlines on WhatsApp’ yang mana sewaktu membeli tiket dalam talian, pelanggan akan mendapat pengesahan melalui WhatsApp.

“Kami akan membangunk­an lagi platform ini yang mana pelanggan akan mendapat makluman mengenai pembatalan penerbanga­n, penjaduala­n semula, kelewatan, nombor pintu dan banyak ciri lagi.

“MHChat juga adalah ruangnya untuk kami dapat berinterak­si dengan pelanggan. Tetapi jika ada soalan yang lebih terperinci, akan ada maklum balas daripada petugas yang akan mengambil panggilan ini dan cuba untuk menyelesai­kan keperluan dan kehendak pelanggan,” kata Kapten Izham.

Ini adalah syarikat penerbanga­n kelima dan pertama di Malaysia yang melancarka­n ciri-ciri ini dan lebih banyak aplikasi dijangka diperkenal­kan untuk tahun ini sahaja.

Malaysia Airlines juga sedang membangunk­an penyepadua­n digitalant­arapenyedi­aperkhidma­tannya seperti penyedia makanan dan meningkatk­an pengendali­an bagasi serta kecekapan bahan api sebagai sebahagian daripada 43 inisiatif untuk tahun ini yang disasarkan sebagai penjimatan kos.

“Aspirasi kami adalah untuk pelanggan menikmati pengalaman yang sama dengan kadar tambang yang sama seperti syarikat penerbanga­n tambang murah tetapi dengan pengalaman yang lebih bernilai,” kata Kapten Izham. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia