Utusan Borneo (Sabah)

APMM tingkat kawalan Bendung kegiatan langar syarat sah lesen

- Oleh VIVI OLVIANA NAJURUS

KOTA KINABALU: Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) memperting­katkankawa­lan keselamata­n di perairan Sabah dalam usaha mengurangk­an kegiatan melanggar syarat sah lesen serta penggunaan bahan letupan untuk menangkap ikan.

Pengarah Maritim Sabah dan Labuan Laksamana Muda (M) Datuk Mohd Zubil Mat Som berkata setakat ini pihaknya merekodkan tangkapan berterusan berkenaan kesalahan yang dinyatakan.

“Sehingga penghujung September, kita merekodkan 10 tangkapan di Zon Maritim di sini manakala lapan tangkapan di Kudat berkaitan kesalahan melanggar syarat sah lesen.

“Kita juga memandang serius aktiviti menangkap ikan oleh bot nelayan tempatan sejauh tiga batu nautika dari daratan khususnya di Kudat, Kota Belud dan Papar serta pesisir Tuaran iaitu Lok ” Pisuk LAKSAMANA MUDA (M) DATUK MOHD ZUBIL MAT SOM

Pengarah Maritim Sabah dan Labuan

penceroboh­an Vietnam lesen dikeluarka­n Vietnam “Kesalahani­nitermasuk­lah menangkap bagi dan aktiviti terhadap pelanggara­n bot ikan nelayan nelayan yang bot di “Kita Sabah. juga memandang serius aktiviti menangkap ikan oleh bot nelayan tempatan sejauh tiga batu nautika dari daratan khususnya di Kudat, Kota Belud dan Papar serta pesisir

Tuaran iaitu Lok Pisuk,” katanya.

Dalam pada itu, Zubil berkata pihaknya turut menumpukan kepada pelanggara­n undang-undang di perairan Sabah dan Labuan termasuk penggunaan bom ikan di negeri ini. “Dalam tempoh sama, kita juga merekodkan 13 tangkapan mengebom ikan termasuk tujuh kes di sini, tiga kes di Semporna dan tiga kes di Tawau, Kudat dan Labuan. “Penggunaan bom ikan boleh memusnahka­n habitat batu karang dan hidupan laut lain jika dilakukan secara kerap selain mendatangk­an bahaya kepada penyelam,” katanya. Tambahnya rondaan berterusan juga akan dilaksanak­an bagi menentukan kesejahter­aan kominiti maritim khususnya bot nelayan serta pengusaha pelancong agar penekanan aspek keselamata­n di laut sentiasa terjaga.

 ??  ?? ZUBIL (tengah) menunjukka­n beberapa peralatan membuat bom ikan dalam satu sidang media sempena kejayaan rampasan APMM tahun ini.
ZUBIL (tengah) menunjukka­n beberapa peralatan membuat bom ikan dalam satu sidang media sempena kejayaan rampasan APMM tahun ini.
 ??  ?? ANTARA kapal nelayan asing yang ditahan APMM dalam operasi khas mencegah jenayah di kawasan perairan Sabah.
ANTARA kapal nelayan asing yang ditahan APMM dalam operasi khas mencegah jenayah di kawasan perairan Sabah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia