Utusan Borneo (Sabah)

Warga emas terima kerusi roda daripada Ketua Bahagian Warisan Kimanis

-

MEMBAKUT: Impian seorang wanita, Siti Tarang, 80, yang tinggal di Kampung Likas Binsulok untuk memiliki sebuah kerusi roda tercapai apabila menerima kemudahan itu daripada Ketua Bahagian Warisan Kimanis Yusof Haji Said.

Sumbangan itu membolehka­n beliau bergerak dengan lebih mudah tanpa perlu lagi bergantung kepada suaminya Pg Ag Kurus Pg Ag Jair, 70.

Penyampaia­n sumbangan itu termasuk makanan dan wang tunai pada Rabu itu dilaksanak­an oleh Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (PPM) DUN Membakut Abdul Kadir Jalani bagi mewakili Yusof.

Menurut Abdul Kadir sumbangan itu akan dapat mengurangk­an masalah yang dihadapi oleh Siti.

Sementara itu, Siti mengucapka­n terima kasih kepada Yusof serta semua saf kepimpinan bahagian, wira serta wirawati dan berharap sumbangan kerusi roda itu membolehka­n beliau melakukan kerja rumah dengan lebih selesa.

Beliau yang hanya tinggal berdua dengan suaminya sudah sekian lama menumpang di tanah abangnya, maka mereka memohon bantuan daripada pemimpin terdahulu dan telah dijanjikan akan mendapat bantuan.

“Tapisampai­sekarangme­reka tidak datang pun. Kami terpaksa mengunakan duit sendiri untuk menyambung bekalan elektrik, tetapi kami tidak mampu untuk mendapatka­n bekalan air paip.

“Suami terpaksa mengambil air di tempat jiran berdekatan untuk memasak, mencuci dan mandi serta mengharapk­an air hujan selama ini,” katanya sayu.

Siti berkata suaminya mendapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan untuk menyara kos perbelanja­an. Bagaimanap­un, ia tidak mencukupi untuk menampung kos sara hidup mereka lebihlebih lagi tiada pekerjaan yang dapat mereka lakukan dalam usia tua.

Turut menyertai ziarah itu ialah Ketua Wirawati Nazlinah Ag Ali, Ketua PDM Binsulok Pg Ag Abas Pg Gamok dan Ketua Kampung Alimah @Jalia Ag Gador.

 ??  ?? ABDUL Kadir (berdiri, kiri) menyampaik­an bantuan kerusi roda, wang tunai dan makanan kepada Siti. Turut kelihatan, Ag Kurus (duduk, dua dari kanan) dan Ag Abas (duduk, kanan).
ABDUL Kadir (berdiri, kiri) menyampaik­an bantuan kerusi roda, wang tunai dan makanan kepada Siti. Turut kelihatan, Ag Kurus (duduk, dua dari kanan) dan Ag Abas (duduk, kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia