Utusan Borneo (Sabah)

SMK Kidurong mengunggul­i Pertanding­an ‘Reimaginin­g Innovation Inter School’

-

BINTULU: Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kidurong dinobatkan sebagai juara keseluruha­n kategori inovatif dalam Pertanding­an `Reimaginin­g Innovation Inter School’ kali kedua antara sekolah menengah, sekali gus mengetepik­an cabaran sekolah-sekolahlai­ndiDewan Suarah Bintulu semalam.

Kemenangan itu membolehka­n sekolah itu membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000, piala pusingan, piala iringan dan sijil penyertaan yang disampaika­n Kontroler Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) Sarawak Peter Sawal.

Hadir sama wakil Pengurus Besar Kanan Petronas Carigali Sdn Bhd-Sarawak Gas M Ariffin Zulkiply, Timbalan Residen Bahagian Bintulu Hussaini Hakim, Pengurus Pentadbira­n Hal Ehwal Korporat Petronas Carigali Sdn Bhd Sarawak Gas Nur Azam Abang Zawawi, Pegawai NREB Bintulu Sinanawati Marto, Ketua Unit Pengurusan Sekolah Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Bintulu Lau Siong Lee dan wakil Jabatan Alam Sekitar Bintulu.

Ciptaan sekolah itu adalah Top’8 Comppot (Compost Pot) atau periuk kompos yang dapat membantu menangani masalah pembuangan sisa sampah dengan pembuatan pasu atau periuk daripada sisa makanan terbuang, sisa buangan taman dan sisa kertas terpakai.

Kumpulan pelajar dari sekolah itu mengetenga­hkan ciptaan mereka sebagai selamat 100 peratus serta bebas bahan kimia bagi menangani pembuangan sisa sampah yang menurut kajian 44 peratus sampah adalah sisa makanan terbuang dan 14 peratus adalah sisa kertas terbuang yang dapat dikitar semula.

Pertanding­an anjuran Petronas Carigali Sdn Bhd dengan kerjasama NREB Bintulu, Pejabat Pendidikan Daerah Bintulu, Lembaga Kemajuan Bintulu dan Jabatan Alam Sekitar Bintulu itu turut menyaksika­n Sekolah Menengah (SM) Kai Dee meraih naib juara sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai RM700 dan sijil penyertaan.

Diikuti tempat ketiga pula menjadi milik Kolej Vokasional Bintulu yang menerima hadiah wang tunai RM400 dan sijil penyertaan.

Kedudukan keempat hingga kesembilan turut menerima hadiah masingmasi­ng berjumlah RM200 dan sijil penyertaan. Juara tahun lepas bagi pertanding­an sama disandang SMK Tatau.

Dalam pada itu, juara kategori institusi pengajian tinggi awam (IPTA) inovatif disandang GIATMARA Bintulu yang menerima hadiah RM1,300, piala dan sijil penyertaan.

Manakala naib juara dan tempat ketiga masingmasi­ng diraih Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) Bintulu dan Institut Kemahiran MARA (IKM) Bintulu yang menerima hadiah RM1,000 dan RM700 termasuk sijil penyertaan.

Juara kategori sekolah rendah inovatif diraih Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Jepakyangm­enerimaRM6­00, piala dan sijil penyertaan.

Ini diikuti Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Sebiew Chinese dan SK Bintulu merangkul naib juara dan tempat ketiga masing-masing menerimaRM­500danRM40­0 serta sijil penyertaan.

Tempat keempat hingga kelapan juga menerima hadiah masing-masing berjumlah RM200 dan sijil penyertaan.

Juara, naib juara dan tempat ketiga pertanding­an bercerita inovasi dan sains pula adalah pelajar SK St Anthony, SJK Sebiew Chinese dan SJK Chung Hua Bintulu yang menerima RM300, RM200 dan RM100 berserta sijil penyertaan.

Tempat keempat hingga kelapan pula menerima RM50 dan sijil penyertaan.

Selain itu, untuk pertanding­an rekaan poster inovatif, juara dan naib juaranya disandang dua pasukan daripada SM Kai Dee yang menerima RM300, piala dan sijil penyertaan serta RM200 dan sijil penyertaan(naib juara).

Tempat ketiga diraih SMK Tatau yang menerima RM100 berserta sijil penyertaan dan untuk tempat keempat hingga ke-16 pula menerima RM50 dan sijil penyertaan.

Ariffin berkata, pertanding­an itu bertujuan memupuk idea inovatif dan kreatif dalam kalangan generasi muda di Bintulu dengan menggunaka­n bahanbahan kitar semula.

“Inisiatif itu akan membantu mengurangk­an pembuangan sisa buangan domestik yang boleh diubah menjadi bahan-bahan yang berguna,” ujarnya pada majlis tersebut semalam.

Tiga IPTA, sembilan sekolah menengah dan lapan sekolah rendah menyertai pertanding­an inovatif, sembilan sekolah menengah dalam rekaan poster inovatif dan lapan sekolah rendah menyertai pertanding­an bercerita sains dan inovasi dengan keseluruha­nnya seramai 178 pelajar menyertai pertanding­an antara sekolahsek­olah di Bintulu.

 ??  ?? SMK Kidurong muncul juara pertanding­an inovatif menerima hadiah daripada Peter (lima kanan) sambil disaksi Ariffin (enam kanan) dan Nur Azam (belakang).
SMK Kidurong muncul juara pertanding­an inovatif menerima hadiah daripada Peter (lima kanan) sambil disaksi Ariffin (enam kanan) dan Nur Azam (belakang).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia