Utusan Borneo (Sabah)

Bekas jeneral Bosnia didakwa dengan jenayah perang

-

SARAJEVO: Pendakwa di Bosnia kelmarin mendakwa 17 orang termasuk seorang jeneral bersara Bosnia dengan jenayah perang terhadap ratusan orang, kebanyakan­nya etnik Serb, dalam konflik negara itu pada zaman 1990-an.

Jeneral bersara Atif Dudakovic dan 16 suspek lagi dituduh melakukan “jenayah kemanusiaa­n” termasuk “pembunuhan lebih 300 etnik Serb” selain “penindasan dan layanan buruk ke atas orang awam dan tahanan perang”, pejabat pendakwa Bosnia menyebut dalam satu kenyataan.

Semua suspek merupakan anggota kor kelima tentera Bosnia yang kebanyakan­nya Muslim, diperintah oleh Dudakovic.

Unit itu beroperasi di barat Bosnia, sebuah wilayah yang dikepung sepenuhnya oleh tentera Serb dari Croatia dan Bosnia.

Mangsa etnik Serb “kebanyakan­nya warga emas awam, selain tahanan perang yang menyerah diri atau ditangkap”, tambah ke-nyataan itu.

Suspek seramai 17 orang itu juga didakwa atas tuduhan memusnahka­n 38 gereja Ortodoks dan sasaran keagamaan lain.

Pendakwaan terhadap Dudakovic, sekarang 64, juga merujuk kepada jenayah terhadap Muslim Bosnia di wilayah Bihac dan Cazin, kata pendakwa raya.

Walaupun perang di Bosnia pada 1992-1995 adalah antara tiga masyarakat etnik utama di sana – Croat, Muslim dan Serb – di wilayah ini, Muslim Bosnia juga bertelingk­ah dengan satu sama lain.

Komander tentera Bosnia jarang sekali dibicara bagi jenayah perang.

Dua ketua turus angkatan tentera, Jeneral Rasim Delic dan Sefer Halilovic, dibicara oleh tribunal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di The Hague.

Delic dijatuhi hukuman penjara selama tiga tahun oleh mahkamah antarabang­sa pada 2008 tetapi meninggal dunia ketika menunggu keputusan rayuan. Halilovic dibebaskan pada 2005.

Komander Muslim pada zaman perang di Srebrenica, Naser Oric, sedang dibicara semula atas tuduhan jenayah perang.

Oric dibebaskan pada tahun lepas oleh sebuah mahkamah di Sarajevo daripada tuduhan membunuh tiga tahanan Serb pada permulaan perang tetapi keputusan itu dibatalkan Jun lalu atas sebab prosedur.

Perang Bosnia pada 19921995 meragut kira-kira 100,000 nyawa.

Pihak berkuasa tempatan dibenarkan untuk membicarak­an kes jenayah perang berprofil rendah manakala sebuah tribunal PBB, yang kini sudah ditutup, ditugaskan untuk mendengar kes yang membabitka­n pegawai tertinggi pada waktu perang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia