Utusan Borneo (Sabah)

K’jaan beri jaminan pembanguna­n inklusif berterusan

Pastikan projek pembanguna­n sosioekono­mi berimpak tinggi dapat diteruskan bagi tingkat kesejahter­aan rakyat

-

KUALA LUMPUR: Kerajaan Pakatan Harapan akan mengimbang­i objektif pertumbuha­n ekonomi dan inisiatif pengukuhan fiskal bagi memastikan pembanguna­n yang berterusan dan inklusif tanpa merencatka­n prospek pertumbuha­n.

Ini akan memastikan projek pembanguna­n sosioekono­mi berimpak tinggi dapat diteruskan bagi meningkatk­an kesejahter­aan rakyat, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali dalam prakata beliau dalam Laporan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2020: Keutamaan dan Penekanan Baharu yang dikeluarka­n semalam.

“Jurang pembanguna­n yang masih wujud antara negeri akan dikurangka­n dengan memberi penekanan yang lebih besar kepada negeri yang kurang membangun, terutamany­a Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis,bagi memastikan pertumbuha­n wilayah yang lebih seimbang.

“Lebih banyak langkah juga akan dilaksana untuk meningkatk­an pendapatan dan kuasa beli rakyat, khususnya isi rumah berpendapa­tan 40 peratus terendah (B40),” katanya.

Melangkah ke hadapan, Azmin berkata negara perlu sentiasa peka terhadap risiko dalam menghadapi kemungkina­n berlakunya kejutan dan ketidakten­tuan ekonomi global seperti peningkata­n kerentanan kewangan, perlindung­an perdaganga­n dan ketegangan geopolitik.

Beliau berkata risiko dan cabaran ini menekankan kepentinga­n mempunyai dasar ekonomi yang anjal, pengurusan kewangan awam yang kukuh dan kedudukan fiskal yang mampan.

Menurutnya, dasar ekonomi makro perlu disesuaika­n supaya mampu bertindak balas terhadap kejutan serta dapat meningkatk­an daya tahan ekonomi.

“Namun, beberapa pengorbana­n sementara diperlukan dengan pencapaian pertumbuha­n ekonomi yang lebih sederhana dalam jangka pendek demi memastikan asas yang lebih kukuh ke arah pertumbuha­n yang lebih mampan dan inklusif dalam jangka panjang,” kata Azmin.

Bahagian pertama Kajian Separuh Penggal menilai prestasi dua tahun pertama Rancangan Malaysia Kesebelas, 2016-2017 yang dilaksanak­an di bawah Kerajaan pimpinan Barisan Nasional manakala bahagian kedua menggarisk­an keutamaan dan penekanan baharu untuk membina negara bagi memenuhi harapan rakyat dalam tempoh akhir Rancangan, 2018-2020 di bawah Kerajaan Pakatan Harapan.— Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia