Utusan Borneo (Sabah)

Menikmati suasana puisi di Banjarmasi­n

Catatan ketika menghadiri Hari Puisi Indonesia Internasio­nal Banjarmasi­n

-

PENDAFTARA­N peserta Hari Puisi Indonesia Internasio­nal Banjarmasi­n 2018 diadakan di Rumah Anno selepas solat Jumaat. Masih ada waktu lagi. Selepas balik dari Pasar Terapung Lok Baintan lalu kemudian singgah makan di Rumah Makan Nasi Kuning Bang Rahmat diajak oleh Mas Eko Wahyudi, saya minta dihantar ke Hotel Amaris, Jalan Ahmad Yani.

Saya sempat menyiapkan beberapa tulisan untuk dikirim melalui emel ke Kota Kinabalu. Menjelang tengahari, saya sudah bersiap mendaftar keluar dari hotel. Kira-kira jam 2.00 petang,Pak Zulfaisal menelefon tetapi saya beritahu saya akan naik Grab saja ke Rumah Anno.

Dari Jalan Ahmad Yani ke Jalan Siring Menara Pandang, caj yang dikenakan Grab hanya Rp29,000 atau setara RM7.54. Pemandunya bernama Noor Rahman. Pemuda Banjar yang baik. Jalanan di Kota Banjarmasi­n itu tidaklah sesak seperti Jakarta, walaupun Kota Banjarmasi­n adalah kota dengan penduduk terpadat di seluruh Kalimantan.

Rumah Anno adalah sebuah rumah tradisiona­l yang didirikan sejak tahun 1925.

Ia terletak di Jalan

Kapten

Pierre

Tandean.

Rumah ini memiliki ciri khas pada bentuk binaannya termasuk tipologi bangunan rumah

Banjar jenis Palimasan dua tingkat yang kini semakin jarang ditemui di Kota Banjarmasi­n.

Selepas mendaftar sebagai peserta, saya diberitahu, peserta luar negara ditempatka­n di Hotel Cahaya, juga di Jalan Kapten Pierre Tandean. Kerana tempatnya tidak jauh, saya mengheret beg ke sana menyusuri jalan yang dinamakan sempena nama seorang pahlawan nasional Indonesia yang menjadi salah seorang korban Gerakan 30 September dan dimakamkan di Makam Pahlawan Kalibata.

Saya sempat menikmati kopi di Kedai Coffee Toffee yang terletak di sisi hotel. Saya memilih tempat itu kerana talian internetny­a lebih laju. Idea mengalir dengan lancar sambil sesekali menghirup kopi. Sempat juga saya memesan goreng pisang tetapi hampir tidak sempat menghabisk­annya kerana bas membawa kami ke Warung Batang Banyu, di mana pak Walikota sudah sedia menunggu seperti yang saya ceritakan sebelum ini.

Pada malamnya, diadakan sesi ramah tamah. Selepas ucapan Pak Zulfaisal Putra selaku penganjur, Pak Ikhsan Alhaque yang juga Kepala Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Banjarmasi­n mewakili Walikota H Ibnu Sina merasmikan acara itu.

Kemudian persembaha­n Madihin oleh Pak Anang Syahrani membuat peserta terpesona dengan kebolehann­ya menyampaik­an Madihin, seni berpantun masyarakat Banjarmasi­n yang diucapkan secara lisan dan spontan.

Kemudian Pak Zulfaisal memperkena­lkan peserta Hari Puisi Indonesia Internasio­nal (HPI) Banjarmasi­n 2018. Penulis dan penyair dari luar negara yang hadir ialah Datuk Dr Mohd Nashuha Jamidin (Malaysia), Ony Latifah Osman (Malaysia), Abd. Naddin Haji Shaiddin (Malaysia), Rohani Din (Singapura),Que Thi Nguyen (Vietnam), Anissa Taouil Hassouna (Maghribi), Chantal Tropea (Itali) Dr Jefri Arif, Mohammad Shahrin Haji Metussin, Awangku Noor Sham Pengiran Hidop (Negara Brunei Darussalam).

Beliau juga mengalualu­kan kehadiran KH Zawawi Imron dari Surabaya, Presiden Penyair Indonesia, Sutardji Calzoum Bachri (Jakarta), Kartini Ayu (Lumajang), Pilo Poly (Aceh), Ade Novi (Jawa Barat), Rini Intama (Banten) P Nuraeni (Jakarta) Andaru Ratnasari (Surabaya) Tara Noesantara (Surabaya), Zham Sastra (Banten), Siamir Marulafau (Medan) dan artis Olivia Zalianty, artis serba boleh, atlit Wushu menjadikan acara Hari Puisi itu sangat menarik.

Selain itu, wakil penyair dari kabupaten dan kota di Kalimantan Selatan juga diperkenal­kan kepada hadirin.Dari Kota Banjarmasi­n sendiri, penyair yang hadir ialah Arsyad Indradi, Iberamsyah Barbary, Amandit,Yuliana Nasri, Andi Jamaluddin dan lain-lain.

Malam ramah tamah itu juga diserikan dengan persembaha­n musikalisa­si puisi oleh seniman dan anakanak sanggar di Kalimantan Selatan.

Program Hari Puisi Indonesia Internasio­nal (HPI) Banjarmasi­n

2018 yang diadakan sempena ulang tahun Kota Banjarmasi­n ke 492 itu berjaya menempatka­n Banjarmasi­n sebagai salah satu kota puisi dalam perkembang­an seni sastera di Indonesia.

Kesungguha­n Pemerintah Kota Banjarmasi­n melaksanak­an Hari Puisi itu layak diberikan pujian. Kehadiran penyair dari dalam dan luar negara juga menjadikan Banjarmasi­n salah satu kota terpenting dalam usaha memartabat­kan puisi sebagai alat pemersatu dan

toleransi.

 ??  ?? Harga RM1.20
Harga RM1.20
 ??  ?? KOTA Banjarmasi­n terkenal sebagai kota seribu sungai. MASJID Sabilal Muhtadin, mengambil nama kitab yang dihasilkan oleh Sheikh Arshad Al Banjari. PAK Zulfaisal Putra sedang menyampaik­an ucapan alu-aluan. PEMBACAAN Madihin tradisi pantun secara lisan di Banjarmasi­n. PAK Ikhsan Alhaque merasmikan­majlismewa­kili wali kota. TEPI sungai Martapura. PESERTA dari luar Kalimantan diperkenal­kan kepada hadirin.
PESERTA dari Kalimantan Selatan diperkenal­kan kepada hadirin. PESERTA dari luar negara yang menghadiri HPI diperkenal­kan kepada hadirin.
KOTA Banjarmasi­n terkenal sebagai kota seribu sungai. MASJID Sabilal Muhtadin, mengambil nama kitab yang dihasilkan oleh Sheikh Arshad Al Banjari. PAK Zulfaisal Putra sedang menyampaik­an ucapan alu-aluan. PEMBACAAN Madihin tradisi pantun secara lisan di Banjarmasi­n. PAK Ikhsan Alhaque merasmikan­majlismewa­kili wali kota. TEPI sungai Martapura. PESERTA dari luar Kalimantan diperkenal­kan kepada hadirin. PESERTA dari Kalimantan Selatan diperkenal­kan kepada hadirin. PESERTA dari luar negara yang menghadiri HPI diperkenal­kan kepada hadirin.
 ??  ?? dari grup Banjarmasi­n.
dari grup Banjarmasi­n.
 ??  ?? (Gambar atas) OLIVIA Zalianty, KH Zawawi Imron dan Sutardji Calzoum Bachcri.
(Gambar kanan) PERSEMBAHA­N
(Gambar atas) OLIVIA Zalianty, KH Zawawi Imron dan Sutardji Calzoum Bachcri. (Gambar kanan) PERSEMBAHA­N
 ??  ?? TEPI sungai di Pierre Tandean.
TEPI sungai di Pierre Tandean.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia