Utusan Borneo (Sabah)

PPK Kota Belud letak sasaran lahir generasi elit cemerlang

- Oleh HENRY BATING

KOTA BELUD: Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kota Belud mengisi wawasan pendidikan dengan meletakkan matlamat melahirkan pelajar cemerlang dan berwibawa bagi membentuk generasi elit, mandiri, bijak dan beretika mulia.

Pengerusi PPK Kota Belud Madsah Haji Jaragan berkata usaha memupuk budaya cemerlang dalam kalangan pelajar merupakan proses pembentuka­n cara hidup yang baik dan sempurna ketika masih di bangku sekolah demi memangkin kejayaan bangsa serta negara.

“Untuk melahirkan anakanak cemerlang, ibu bapa harus merintis teladan kecemerlan­gan,” katanya ketika merasmikan penutupan Program Motivasi Pelajar Anak Anggota Peladang yang bakal menduduki peperiksaa­n Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), di sini pada Rabu.

Seramai 62 pelajar mengikuti program itu yang dikendalik­an dua guru, Umi Saidatul Arryennah Madsah dan Fadzil Haji Mohd Jamil.

Turut hadir, ahli jemaah pengarah PPK Kota Belud terdiri daripada Muneh Sikin, Rostinah Manulis dan Marali Haji Adim.

Menurut Madsah, langkah memupuk kecemerlan­gan dalam kalangan pelajar dan anak-anak sepatutnya bermula sejak dari kandungan dengan menerapkan­nalurikasi­hsayang, etika, agama dan amalan sopan santun berbudaya.

Tambahnya, pelajar cemerlang mestilah menyedari amanah dan tanggungja­wab yang dipikul mereka sebagai seorang anak, pelajar dan pendakwah yang mengaplika­sikan ilmu pengetahua­n ke arah kebaikan.

Beliau menegaskan, ketiadaan matlamat hidup pada landasan kebenaran hanya membentuk persepsi generasi yang mendewadew­akan kemewahan dengan melontarka­n nilai-nilai agama ke longkang.

“Keadaan itu akan berakibat amalan rasuah dan pecah amanah sekali gus meletakkan generasi pada gambaran ‘intelectua­l disasters’ yang amat merugikan bangsa,” katanya.

Fadzil dalam ceramahnya menekankan peri pentingnya ilmu dalam kehidupan manusia sehingga dapat mengubah kehidupan ramai orang, dari susah menjadi senang dan dari hinaan menjadi terpuji.

Sementara dalam ceramahnya, Umi Saidatul menjelaska­n peranan guru yang hanya menerangka­n ilmu dan terserah kepada pelajar untuk mencatat sebanyak mana ilmu yang boleh difahami.

Menurutnya, dewasa ini terdapat konsep belajar dan terus faham di mana kaedahnya ialah pelajar sebelum masuk kelas sudah membuat rujukan dan membaca buku teks.

 ??  ?? MADSAH (dua kanan) menyampaik­an sijil kepada para peserta.
MADSAH (dua kanan) menyampaik­an sijil kepada para peserta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia