Utusan Borneo (Sabah)

Clasico suram tanpa kelibat Messi

-

BARCELONA: Barcelona pasti akan merindui Lionel Messi pada malam ini (Ahad) - jaringanny­a, kelecekann­ya, kehadirann­ya - tetapi kebimbanga­n itu akan lenyap dengan waktu rehat selama tiga minggu dan anduh.

Bagi peminat yang datang untuk melihatnya, bukan perlawanan atau pasukan, tetapi dia, kekecewaan itu pasti lebih sukar untuk diatasi.

Ini merupakan perlawaan clasico pertama tanpa Messi mahupun Cristiano Ronaldo sejak Disember 2007, apabila gol kemenangan Julio Baptista menjadi pemisah dalam kemenangan 1-0 bagi Real Madrid.

Sejak itu 35 perlawanan telah diadakan di antara mereka. Messi telah menyinari agak banyak perlawanan - hatrik pada 2007, dua tendangan peryang cuma mahur, syhur, dan larian berkenaan, dengan mengelecek lima pemain Madrid, Sergio Ramos dua kali.

Dalam sebuah gerai di Carrer d’Aristides Maillol, menghiasi pinggir barat Camp Nou, seorang penjaja berdiri di bawah koleksi skarf merah dan kuning, dan di belakangny­a jersi yang digantung dengan Messi, 10, yang tertera di bahagian belakang.

“Kami akan menjual jersi Messi di sini walaupun 20 tahun selepas dia bersara,” katanya. “Tiada apa yang akan berubah Ahad ini.”

Apakah makna perlawanan clasico tanpa Messi? “Tiada makna”.

Sesuatu yang sudah tentu tidak benar. Ia adalah 1902 ketika Barcelona pertama kali muncul di Madrid untuk perlawanan separuh akhir Copa Coronacion.

Sebanyak 199 perlawanan sedemikian telah diadakan tanpa Messi dan banyak lagi akan berlangsun­g selepas dia tiada lagi nanti.

Namun dalam era sekarang, perlawanan ini, di Camp Nou, adalah mengenainy­a lebih daripada orang lain. Semua orang mahu melihat Messi sekali, apatah lagi di atas pentas terbesar.

Apabila dia tidak angkat dan terus memegang tangan kanannya yang patah ketika menentang Sevilla pada hujung minggu lepas, ia adalah satu tamparan bagi Barca tetapi satu tamparan juga bagi ribuan yang menyangka mereka masih ada lapan hari lagi.

Lebih 8,000 kilometer di Whitehorse, utara Kanada, seorang penyokong Barcelona, Myles, adalah salah seorang daripada mereka yang menonton perlawanan.

Dia ada ‘MESSI’ sebagai plet nombor keretanya.

Sokonganny­a selama enam tahu bermakna dia hanya mengenali kelab itu bersama Messi di dalamnya.

“Saya menganggap diri seorang penyokong tegar Barca tetapi saya mempunyai obsesi khusus dengan Messi,” katanya. - AFP

 ??  ?? LUKAKU
LUKAKU
 ??  ?? MESSI (tengah) tidak dapat beraksi dalam pertembung­an clasico Barcelona menentang Real Madrid kali ini kerana kecederaan patah tangan.
MESSI (tengah) tidak dapat beraksi dalam pertembung­an clasico Barcelona menentang Real Madrid kali ini kerana kecederaan patah tangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia