Utusan Borneo (Sabah)

MITI cadang peruntukan bajet untuk program penilaian PKS

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri (MITI) mencadangk­an satu peruntukan dalam Bajet 2019 bagi mewujudkan program penilaian kesediaan untuk membantu merangsang pertumbuha­n perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negara ini.

Timbalan Menteri, Ong Kian Ming berkata, program pengumpula­n data tersebut, yang melibatkan 5,000 syarikat, akan menilai sejauh mana mereka telah mencapai transforma­si Revolusi Perindustr­ian 4.0 (4IR) dan apa yang perlu mereka lakukan pada masa depan.

“Sebaik sahaja bajet itu diluluskan, kami berharap dapat melancarka­nnya (program itu) supaya asas kajian ini dapat digunakan untuk mencari jalan untuk memperbaik­inya,” katanya di Dialog Program Penyelesai­an SMX oleh Steinbeis Malaysia Foundation di sini, kelmarin.

Ong berkata, pada masa ini, kurang daripada 10 peratus daripada PKS Malaysia berada di peringkat 4IR.

Menurutnya, banyak PKS masih ketinggala­n dan selesa berada dalam tahap Industri 2.0 dan 3.0, terutama disebabkan sikap tunggu dan lihat dan kurangnya kesedaran mengenai perubahan yang berlaku di pasaran global.

“Saya bimbang jika mereka tidak mengetahui mengenai beberapa trend global yang sedang berlaku, mereka akan dipintas oleh mereka yang telah dinaik taraf, dan sebelum mereka sedari (perubahan), mereka (telah) kehilangan pelanggan dan kelebihan daya saing,” katanya.

Ong percaya Dasar Kebangsaan Industri 4.0 yang baharu dilancarka­n pada awal kelmarin akan membantu menggalakk­an PKS meningkatk­an prestasi mereka agar perniagaan mereka setanding dengan trend semasa.

Kerajaan telah menyasarka­n untuk meningkatk­an sumbangan PKS kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara kepada 41 peratus menjelang 2020.

Pada 2017, PKS menyumbang RM435.1 bilion kepada ekonomi Malaysia dengan pertumbuha­n KDNK sebenar sebanyak 7.2 peratus berbanding 5.2 peratus pada 2016. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia