Utusan Borneo (Sabah)

Garrido bakal jadi jurulatih pertama rangkul Piala Konfederas­i CAF bersama dua kelab

-

JOHANNESBU­RG: Juan Carlos Garrido boleh menjadi jurulatih pertama yang memenangi Piala Konfederas­i CAF bersama dua kelab sementara kelabnya Raja Casablanca bersiap sedia untuk pusingan pertama perlawanan akhir pada hari ini (Ahad).

Kelab dari Maghribi bimbingan pengurus dari Sepanyol itu mengadakan pusingan pertama perlawanan akhir menentang V Club dari Republik Demokratik Congo (DRC) dengan perlawanan timbal balik tujuh hari kemudian.

Kelab Casablanca itu merupakan pasukan pilihan tipis untuk memenangi kejuaraan Afrika keenam walaupun seri 0-0 di halaman sendiri dan tewas 2-0 di tempat lawan kepada kelab Kinshasa itu pada peringkat kumpulan.

Garrido yang berusia 49 tahun dan dilahirkan di Valencia, membimbing Al Ahly dari Mesir untuk berjaya dalam pertanding­an kelab kedua penting CAF - versi Afrika bagi Liga Europa UEFA - empat tahun lalu.

Dia juga memenangi Piala Super Mesir 2014 untuk Cairo Red Devils, tetapi dipecat pada tahun berikutnya dan bekerja dengan sebuah kelab di Arab Saudi sebelum diambil oleh Raja pada tahun lepas.

Garrido tidak lama kemudian menambah Piala Takhta (Piala FA Maghribi) kepada senarai pencapaian­nya, tetapi gagal memenangi apa-apa pada peringkat domestik pada tahun ini, sekali gus memberi tekanan tambahan kepadanya untuk menang di Afrika.

Raja merupakan kelab CAF ketujuh paling berjaya, dengan memenangi Liga JuaraJuara sebanyak tiga kali selain Piala Super sekali dan Piala CAF (yang sudah ditamatkan) sekali.

Namun ia sudah 15 musim sejak mereka kali terakhir mengecapi kejayaan di Afrika, dengan memenangi perlawanan akhir terakhir Piala CAF di bawah jurulatih dari Perancis, Henri Michel, yang meninggal dunia April lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia