Utusan Borneo (Sabah)

350 penghuni terjejas

Satu blok 37 pintu Rumah Usek Sumpit, Sungai Keriok, Niah musnah dalam kebakaran

-

MIRI: Permulaan musim cuti persekolah­an amat memilukan buat penghuni Rumah Usek Sumpit, Sungai Keriok, Niah apabila sebuah blok rumah panjang 37 pintu terbabit musnah dalam kebakaran pagi Sabtu.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Zon 6 Miri Penguasa Kanan Bomba I Law Poh Kiong berkata, sebuah lagi blok rumah panjang 12 pintu yang terletak di hadapannya tidak terjejas.

“Pihak kami menerima panggilan kecemasan mengenai kebakaran rumah panjang ini pada jam 8.52 pagi.

“Lapan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Miri diketuai Pegawai Bomba Kanan (PBK II) Sulaiman Julaili bergegas ke lokasi sejurus terima panggilan,” katanya dalam satu kenyataan media di sini, pada Sabtu.

Law berkata, pemadaman awal berjaya dilakukan sepasukan tujuh anggota Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Batu Niah diketuai William Thien Suyang pertama hadir ke lokasi, sementara menanti kedatangan anggota bomba dari Miri.

“Setibanya di lokasi, komander operasi melaporkan satu blok rumah panjang 37 pintu jenis kekal telah terbakar 100 peratus, manakala satu blok 12 pintu yang terletak di hadapannya selamat dan tidak terjejas.

“Tindakan operasi menggunaka­n sumber air pili bomba berdekatan dan kerjakerja peringkat ‘overhaul’ giat dijalankan,” katanya.

Kebakaran terbabit telah menjejaska­n kira-kira 350 penghuni dan kesemuanya dilaporkan selamat.

“Tiada kemalangan jiwa dilaporkan, punca dan jumlah kerugian masih dalam siasatan,” kata Law sambil menambah api berjaya dikawal pada jam 11.30 pagi.

Turut hadir memberikan bantuan semalam ialah sepasukan 12 anggota dari BBP Lopeng diketuai PBK II Jimmy Suhaili.

 ??  ?? KEADAAN rumah panjang Usek Sumpit yang musnah dalam kebakaran tersebut.
KEADAAN rumah panjang Usek Sumpit yang musnah dalam kebakaran tersebut.
 ??  ?? API kelihatan marak di salah satu bahagian rumah panjang yang musnah pada Sabtu.
API kelihatan marak di salah satu bahagian rumah panjang yang musnah pada Sabtu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia