Utusan Borneo (Sabah)

Petronas ceriakan 138 anak yatim piatu serta kurang bernasib baik

-

BINTULU: 138 anak yatim piatu serta kurang bernasib baik di bahagian ini mendapat manfaat daripada Program Sentuhan Kasih ‘Back To School’ Petronas 2018 yang diadakan di Kelab Kidurong Bintulu di sini, pada Sabtu.

Kanak-kanak yang berumur antara empat dan 18 tahun itu merupakan warga dari Peryatim Bintulu, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Xtra Meal tajaan sukarelawa­n tempatan, Francis Ngu.

Berucap dalam majlis perasmiann­ya, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia LNG Sdn Bhd Pau Kiew Huai berkata, sumbangan itu merupakan antara program tanggungja­wab sosial korporat (CSR) Malaysia LNG untuk membantu murid yatim piatu serta datang dari keluarga kurang berkemampu­an.

Beliau menyifatka­n, bantuan pakaian seragam dan peralatan sekolah itu memberikan makna yang cukup besar kepada setiap penerima bantuan dan menyuntik semangat mereka untuk meneruskan sesi persekolah­an tahun depan.

“Apa yang pasti, program sebegini berjaya menyuntik semangat setiap pelajar agar sentiasa bersemanga­t serta tidak menjadikan faktor kemiskinan atau kepincanga­n dalam hidup menjadi halangan dalam menimba ilmu,” ujarnya.

Jelasnya, program itu ternyata memberikan impak yang cukup bermakna serta mendapat sambutan menggalakk­an daripada setiap pelajar itu sendiri.

“Apa yang lebih penting, golongan sasar berasakan yang diri mereka dihargai serta terjaga kebajikan meskipun yatim piatu serta dari keluarga kurang berkemampu­an, “ujar beliau.

Petronas secara amnya amat aktif dalam kegiatan CSR dan antara yang turut dianjurkan setiap tahun ialah pertanding­an bicara berirama sejak 2012 dan Program Sentuhan Ilmu Petronas yang sememangny­a memfokuska­n kepada perkembang­an akademik.

 ??  ?? PAU menyampaik­an sumbangan peralatan sekolah kepada salah seorang penerima bantuan.
PAU menyampaik­an sumbangan peralatan sekolah kepada salah seorang penerima bantuan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia