Utusan Borneo (Sabah)

Sabah fokus hasilkan nanas

Secara besar-besaran untuk penuhi permintaan

-

KOTAKINABA­LU:Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Junz Wong berkata, ladang pertanian nanas di Sabah akan menjadi salah satu produk utama pertanian, untuk dieksport selepas memenuhi tuntutan tempatan.

Katanya, pada peringkat ini, pertanian nanas Sabah masih memerlukan banyak penambahba­ikan, dalam kedua-dua hasil pengeluara­n dan penyelidik­an budaya tisu nanas.

Beliau akan memastikan kementeria­nnya menetapkan untuk menyatukan perkongsia­n strategik dengan Arus Primajaya, sebuah syarikat penyelidik­an dan pengeluara­n nanas di Johor untuk mengeluark­an nanas secara besar-besaran bagi membantu petani tempatan di negeri ini memajukan ladang mereka kerana mereka sudah mempunyai pasaran antarabang­sa yang sedia ada.

“Secara tempatan di Sabah masih memerlukan lebih banyak nanas, ia adalah sesuai untuk pasaran eksport apabila permintaan tempatan telah dipenuhi,” kata.

Junz mengunjung­i makmal kultur tisu nanas Arus Primajaya di Benut, Johor, yang telah melakukan penyelidik­an nanas selama 15 tahun dan berjaya menghasilk­an formula yang baik untuk menghasilk­an nanas MD2 dengan rekod terbukti konsisten tujuh generasi.

Mengulas lawatannya, beliau berkata ia benarbenar

“Secara tempatan di Sabah masih memerlukan lebih banyak nanas, ia adalah sesuai untuk pasaran eksport apabila permintaan tempatan telah ” dipenuhi DATUK JUNZ WONG Menteri Pertanian dan Industri Makanan

membuka mata dan satu keistimewa­an kerana dapat melawat makmal itu untuk belajar serta memahami keseluruha­n proses bagaimana anak benih nanas dipelihara dan dipupuk untuk penanaman di setiap peringkat.

“Hanya orang yang mempunyai kesabaran dan menyukai buah-buahan dapat menjalani masa yang panjang serta mempunyai wang saku sendiri untuk berjaya merumuskan formula yang tepat,” jelasnya.

Beliau percaya pengetahua­n dari Johor dapat membantu Sabah dalam menggerakk­an nanas ke arah pengeluara­n besar-besaran, dan menjadi negeri pengeluar nanas terbesar selepas Johor.

 ??  ?? JUNZ menunjukka­n benih nanas MD2 semasa melawat makmal kultur tisu nanas Arus Primajaya di Benut, Johor. Turut kelihatan Ketua Pegawai Eksekutif Arus Primajaya, Tan (belakang).
JUNZ menunjukka­n benih nanas MD2 semasa melawat makmal kultur tisu nanas Arus Primajaya di Benut, Johor. Turut kelihatan Ketua Pegawai Eksekutif Arus Primajaya, Tan (belakang).
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia