Utusan Borneo (Sabah)

100 kanak-kanak sertai Khatan Beramai-ramai

- Oleh YUSOP TEPPO

SANDAKAN: Seramai 100 kanak-kanak dari seluruh Parlimen Batu Sapi menyertai Program Berkhatan BeramaiRam­ai anjuran bersama Pusat Khidmat Parlimen Batu Sapi dan Rukun Tetangga Kg Karamuntin­g Baru.

Program bermula jam 8 pagi hingga 3 petang itu membabitka­n kanak-kanak berusia enam hingga 12 tahun dan dilaksanak­an dengan kerjasama Hospital Duchess of Kent serta Pusat Zakat Sabah.

Majlis perasmian disempurna­kan Pegawai Perhubunga­n Batu Sapi Adin Haji Ismail mewakili Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) yang juga Ahli Parlimen Batu Sapi Datuk Liew Vui Keong.

Kanak-kanak terbabit turut dimandikan dengan semburan air yang disediakan pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Zon Sandakan sambil disaksikan lebih 100 tetamu sebelum dikhatan.

Adin dalam ucapannya berkata, Ahli Parlimen Batu Sapi amat menyokong penuh agar program seumpama itu dapat dilaksanak­an setiap tahun.

“Dengan adanya program seperti ini, akan dapat mengeratka­n silaturahi­m dan perpaduan dalam kalangan masyarakat serta pemimpin selain membantu masyarakat Islam yang kurang berkemampu­an untuk majlis berkhatan anak-anak.

“Saya mengucapka­n syabas dan tahniah kepada Rukun Tetangga Kg Karamuntin­g Baru atas kejayaan pelaksanaa­n program ini,” katanya.

Beliau juga mengucapka­n tahniah kepada Rukun Tetangga Kg Karamuntin­g Baru di atas penganuger­ahan kecemerlan­gan baik di peringkat negeri dan Daerah Sandakan selama ini yang mana, ia boleh dilihat melalui pameran yang diadakan pada majlis itu.

Sementara itu, Pengerusi Rukun Tetangga Kg Karamuntin­g Baru yang juga Pengerusi Penganjur Program Berkhatan Beramai-Ramai Peringkat Parlimen Batu Sapi Jafruddin Jaafar memuji usaha Ahli Parlimen Batu Sapi yang dapat menganjurk­an program berkhatan beramai-ramai itu dengan kerjasama pihaknya.

“Usaha murni pertama dilakukan oleh Datuk Liew Vui Keong selaku wakil rakyat Batu Sapi adalah satu usaha baik yang melihat meletakkan kepentinga­n rakyat tanpa mengira agama dan bangsa,” katanya.

Beliau menjelaska­n ia membuktika­n wakil rakyat berkenaan mengutamak­an kepentinga­n rakyat di kawasannya yang memberi kesan positif kepada rakyat.

Jafruddin meminta semua masyarakat Batu Sapi agar mengutamak­an perpaduan dan terus bekerja bersama kerajaan yang ada pada hari ini.

“Kita perlu bersama-sama kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahatir Mohamad dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Haji Apdal untuk memastikan pembanguna­n dirancang dan dilaksanak­an hari ini mencapai sasaran kepada rakyat, khususnya yang memerlukan,” katanya.

 ??  ?? ADIN dan Jafruddin bergambar kenangan dengan ibu bapa bersama peserta berkhatan.
ADIN dan Jafruddin bergambar kenangan dengan ibu bapa bersama peserta berkhatan.
 ??  ?? ADIN (kanan) menerima cendera kenangan daripada Jafruddin.
ADIN (kanan) menerima cendera kenangan daripada Jafruddin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia