Utusan Borneo (Sabah)

PBB Bukit Kota santuni mangsa kebakaran Kampung Gumaya

-

LIMBANG: Membara seperti api, itu semangat yang diunjukkan sayap Wanita, Bapa dan Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Bukit Kota ketika bergotongr­oyong membersihk­an rumah mangsa kebakaran Murni Bimyut, 50-an, di Kampung Gumaya pada Rabu lepas.

Lebih 20 ahli Wanita, Bapa dan Pemuda mengetepik­an panas terik matahari untuk membantu mengangkat batu bata dan meroboh dinding simen mangsa kebakaran sebelum pembinaan rumah baharu dilakukan.

Menteri Muda Pertanian merangkap Pengerusi PBB Bukit Kota Dr Abdul Rahman Ismail berkata, usaha mereka turun padang membantu golongan memerlukan amat disanjung sejajar saranan kerajaan.

“Menyantuni golongan memerlukan khususnya mangsa kebakaran amat dipuji dan perlu diteruskan dalam merasai denyut nadi rakyat,”katanya pada Program Gotong-Royong Rumah Terbakar di Kampung Gumaya.

Turuthadir­WaliKotaMa­jlis Daerah Limbang (MDL) yang juga Ketua Pemuda PBB Bukit Kota Kaunselor Sufian Mohat dan Pengerusi Pertubuhan Sukarelawa­n Kebajikan Bahagian Limbang Adrus Tahir.

Pada kebakaran yang berlaku penghujung Oktober lepas, rumah tersebut musnah ketika penghuniny­a sedang nyenyak tidur dalam kebakaran yang berlaku jam 2.33 pagi.

Mangsa yang terjaga daripada tidur sempat menyelamat­kan diri dan tidak melibatkan sebarang kecederaan.

Sebelum ini, ADUN Bukit Kotaitumen­yerahkanba­ntuan berupa barang keperluan dan wang tunai kepada Murni serta seorang lagi mangsa Mantiri Bimyut, 50-an, yang berdepan kerosakan rumah akibat kebakaran itu.

Murni turut menerima bantuan bina baharu rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) manakala Mantiri akan menerima bantuan baik pulih rumah di bawah Program Projek Penambahba­ikan Rumah Miskin Sarawak (PPRMS) Bukit Kota.

Dr Abdul Rahman berkata, program itu memberi peluang kepada barisan Pemuda, Wanita dan Bapa untuk turun padang di peringkat akar umbi membantu mereka yang memerlukan.

Katanya program ini itu merupakan pendekatan terbaik yang digunakan untuk membolehka­n mereka memahami denyut nadi rakyat dan memahami permasalah­an yang berlaku di peringkat akar umbi.

Turut terlibat dalam membantu menjayakan program itu ialah Pertubuhan Sukarelawa­n Kebajikan Bahagian Limbang.

 ??  ?? SUFIAN (berdiri, enam kiri), Dr Abdul Rahman (lapan kiri) bersama sayap Bapa, Wanita dan Pemuda PBB dan pertubuhan sukarelawa­n menyertai gotong-royong.
SUFIAN (berdiri, enam kiri), Dr Abdul Rahman (lapan kiri) bersama sayap Bapa, Wanita dan Pemuda PBB dan pertubuhan sukarelawa­n menyertai gotong-royong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia